TOP

The Low Show: wat vinden merken ervan?*

Het moest een intieme mannenmodebeurs worden, met een focus op kwaliteit en heritage. Is The Low Show in deze opzet geslaagd?

Het is op dinsdagmiddag 17 februari vrij rustig in het Machinegebouw op het Westergasterrein in Amsterdam. Iets te rustig, vindt Ryan Gray, international sales manager bij het Britse heritage-label Private White V.C.. “De ruimte is prachtig, de andere labels die hier staan ook. Maar de buyers blijven wat achter, dat is jammer.” Toch ziet Gray potentie in The Low Show. “Vooral voor Britse labels is het een ideale beurs. Amsterdam is dichtbij en de markt is voor ons interessant. Helemaal als ook Duitse buyers hier zouden komen.” Hij hoopt dan ook dat The Low Show in de toekomst zal groeien. “Kenneth (Jaworski, de organisator, red.) is een goede bekende en hij heeft echt veel verstand van de business. Ik gun het hem echt dat dit een succes wordt.”

 

Nederlandse Seek

Matthijs van Meurs van Red Wing Shoes heeft het drukker. Daar heeft hij zelf voor gezorgd, legt hij uit. “Ik heb mijn klanten bewust hier uitgenodigd, dus ik had al allemaal afspraken staan. Ik zie het als een grote showroom, waar ook nog eens mooie andere merken te vinden zijn.” Meurs is dan ook erg enthousiast over The Low Show. “Nederland miste nog een beurs als deze, die vergelijkbaar is met een Seek in Berlijn of Jacket Required in Londen. De Westergasfabriek leent zich hier echt perfect voor.” Over de vrij lange duur van de beurs – drie dagen tot 20 uur – heeft Meurs ook geen klachten. “Het is goed om flexibel te zijn. Mij maakt het niet zoveel uit of ik tot 18 of tot 20 uur hier zit.”

 

Veel solidariteit

Ook Raymond Bakker van Overland Shoes, die hier het nieuwe schoenenmerk G.H. Bass & Co. presenteert, is enthousiast. “De opzet is mooi en overzichtelijk. De beurs heeft duidelijk een premium-focus, waar wij goed tussen passen.” Bakker is vooral te spreken over de onderlinge solidariteit. “Het is leuk om te zien hoe sportief de merken hier zijn. Ze wijzen klanten op andere interessante merken die hier staan. Dat zie je op een beurs als Modefabriek niet gebeuren.” Douwe van Soolingen van agentuur Hacor Casuals, die hier met Barbour staat, is het daarmee eens. “De sfeer is heel relaxed, ook onderling. Daarnaast hebben we hier de gelegenheid om ook een samenwerking als die met White Mountaneering hier te presenteren. Op de Modefabriek of in Berlijn hebben we daar de klanten niet voor, hier wel.” Het enige lastige is dat alle aanwezige merken op dezelfde winkels azen, zegt Van Soolingen. “In Nederland heb je misschien veertig winkels die dit soort merken verkopen. Als er dan zo’n winkel binnenstapt, zie je iedereen opkijken.”

Organische groei

Kenneth Jaworski zelf zit relaxed met een glas cola bij de catering. “We hebben de afgelopen weken tijdens de voorbereidingen heel hard gewerkt en ik ben zeer tevreden over het resultaat. De merken zijn enthousiast en de sfeer is goed.” Dat het nog vrij rustig is, vindt Jaworski niet erg. “Ik heb bewust niet voor een bombastische PR-campagne gekozen. Op de eerste dag hadden we 50 serieuze buyers, dat vind ik een goede score. The Low Show moet organisch groeien en daar heb ik alle vertrouwen in.”