TOP

The Gentlemen’s Club: online ruilplatform voor winkeliers [Interview]

Met een online ruilconcept hoopt mannenmodemerk The Gentlemen’s Club samenwerking tussen winkeliers te stimuleren. Sales Manager Klaas Ozinga geeft uitleg.

Wat is het idee?

Klaas Ozinga van distributeur European Fashion Team (EFT): “Met ons merk 7Square merkten we dat door smaakverschillen en regionale verschillen de verkoop van bepaalde items sterk varieerde. Een rood tweed colbert dat bij de één als een trein liep, verkocht bij de ander juist voor geen meter. Toen dachten we: wat nu als je voorraden deelbaar maakt en zo zorgt voor een optimale doorverkoop? Met ons nieuwe merk The Gentlemen’s Club geven we alle verkooppunten aan het begin van het seizoen hetzelfde pakket. Vervolgens kunnen ze op een Marktplaats-achtig platform – met inlog – producten ruilen met andere winkeliers. Zeg dat colbert 3 bij de één niet goed loopt, dan kunnen ze dit met een andere winkelier ruilen voor een product dat wel goed verkoopt.”

Iedereen hetzelfde pakket, gaan ondernemers daar wel mee akkoord?

“We hebben nu 35 winkels voor het aankomende winterseizoen in Nederland, in het voorjaar van 2015 willen we daar nog 35 winkels bij hebben. Daarnaast hebben we ook al internationale klanten, onder andere in Londen en Athene. Alle winkels die nu meedoen, geloven in het concept. Wat hierbij ook belangrijk is om te vermelden, is dat we de winkelier ook betrekken bij het ontwerpproces. We laten onze designer zo’n 50 ontwerpen maken en vragen de winkelier vervolgens om hier een selectie van te maken. De meest gekozen ontwerpen gaan we ook daadwerkelijk maken. Het ‘wisdom of the crowd’ concept dus. De winkelier weet immers zelf het beste wat zijn klant wil.”

Hoe krijg je ondernemers zo ver dat ze ook daadwerkelijk gaan ruilen?

“Dat is inderdaad een uitdaging en vraagt om onderling vertrouwen. Het is onze taak om de ondernemer zo goed mogelijk uit te leggen wat de voordelen zijn en een goed platform te bieden, maar uiteindelijk moeten ze het samen gaan doen. Het concept valt of staat met de bereidwilligheid van de ondernemer zelf. Overigens krijgen ze de keuze om de facturatie via ons te regelen of ook direct met elkaar. Stel dat ze vijf colberts ruilen voor tien overhemden, dan moet het natuurlijk wel goed worden verrekend.”

Waarom past dit concept juist zo goed bij The Gentlemen’s Club?

The Gentlemen’s Club staat ook voor een bepaald clubgevoel. Met de aangesloten winkeliers hebben we dit gevoel nu gecreëerd, maar dat gaan we ook met de consumenten doen. Vanaf augustus 2014 begint onze grote campagne, waarin we heel erg het gesprek met de consument aangaan, evenals middels premiums in de pakken en jasjes. Op Facebook zien we het aantal likes gestaag groeien, zonder dat we daar geld aan uitgeven. Het clubgevoel is kennelijk heel welkom. Ik verwacht dat deze betrokkenheid een grote vlucht zal nemen als we volgend seizoen echt beginnen.”

Wat zijn de voordelen voor jullie als distributeur?

“Dat zijn er vele. Ten eerste hoeven we minder vaak langs voor bijbestellingen of teruggaven, omdat de winkeliers dit onderling regelen. In plaats daarvan worden we eerder een soort aanjager of promoter, die ervoor zorgt dat de winkeliers elkaar leren kennen en vertrouwen. Daarnaast is het voor ons natuurlijk veel eenvoudiger om iedere klant hetzelfde pakket te leveren en met een kleinere collectie te werken.  Het vooraf betrekken van de klant bij het ontwerpproces is ook veel prettiger dan in een showroom te zitten met 200 stalen en voor iedere klant iets anders te maken.” 

Tot slot: wat gaat The Gentlemen’s Club als merk toevoegen aan de markt?

“Met enkel Europese stoffen uit Italië en Engeland en een Europese productie zijn wij de eerste speler die voor een eerlijke prijs een waanzinnig mooi pak maakt. Qua stoffen, afwerking en pasvorm passen we tussen bijvoorbeeld Corneliani of Zegna, maar qua prijsniveau zitten we tussen een Tommy Hilfiger en Hugo Boss. Een mooi pak hoeft geen 1000 euro te kosten, voor de helft kun je ook een mooi en geheel in Europa gemaakt pak realiseren. Dat willen we met The Gentlemen’s Club bewijzen.”