TOP

The Fashion Gallery verplaatst, Bull Sisters verkocht en Samsøe Samsøe bant plastic


The Fashion Gallery wordt een weekje verschoven én heeft een nieuwe locatie. Het Nederlandse vrouwenmodemerk Bull Sisters is overgenomen door Triple M Trading. En in New York is de eerste digitale couturejurk geveild voor maar liefst 9.500 dollar. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 25 juni 2019.

Nieuwe datum The Fashion Gallery (foto)

De organisatie van The Fashion Gallery heeft besloten het showroom-evenement een weekje te vervroegen. Nieuwe datum is maandag 8 juli. Op de oorspronkelijk geplande datum bleken na het versturen van de uitnodigingen veel retailers met vakantie. Ook is er gekozen voor een nieuwe locatie: The Roastroom in Amsterdam. Deze locatie zit aan de RAI vast en omdat het event op de nieuwe datum tegelijk met Modefabriek is, kunnen bezoekers de twee mode-events makkelijk combineren. Er hebben zich dertig merken aangemeld, waaronder veel labels die er de eerste keer ook bij waren. Organisator Karin Vink: “We hebben het programma enigszins aangepast. Het is nog steeds op uitnodiging en nodigen de retailers uit voor ontbijt en lunch, maar ze kunnen ook gewoon de hele dag binnenlopen. De fashion show kan helaas niet doorgaan in verband met de beperkte ruimte. De retailers kunnen wel orders schrijven en de collecties bekijken en daarom is het ook een popup showroom versie geworden. We krijgen veel positieve reacties dat we zo snel geschakeld hebben en de retailers zijn blij met de combinatie.Het wordt heel leuk met lekker eten, drinken en een dj op het dakterras. Er is alle ruimte voor bijpraten met collega’s.”

Nieuwe eigenaar Bull Sisters

Het Nederlandse vrouwenmodemerk Bull Sisters is overgenomen door Triple M Trading. Het merk werd in 2015 opgericht door Yvonne van Zijl en Laura Pijpers, die focusten op comfortabele en modische jurken. Er zijn inmiddels ruim 50 verkooppunten. Vanwege gezondheidsproblemen stappen beide oprichters uit het bedrijf, al blijven zij op de achtergrond betrokken. Triple M Trading neemt alle lopende activiteiten over. De collectie voor winter 2019-2020 is in productie en wordt in augustus geleverd. Triple M Trading is het moederbedrijf van broekenmerken Ncompany en Nickjean en sinds een jaar ook van jurkenmerk Le Pep. Agent Mariëlle Ehren-Verhulst van Sterre & Stijl blijft verantwoordelijk voor de verkoop van Bull Sisters.

De online shopgewoontes van de gemiddelde Nederlander

Nederlanders shoppen online het meest voor kleding (tachtig procent) of voor reisartikelen, zoals vliegtickets, hotels en tours (68 procent). Dat blijkt uit onderzoek van SAP Customer Experience, waar Retailtrends over schrijft. De helft van de respondenten (47 procent) is gevoelig voor kortingen. Voor een kwart (25 procent) heeft een snelle reactie op vragen invloed op de aankoop. Verder geeft 21 procent van de respondenten aan dat ze sneller de aankoopknop indrukken als een bedrijf laat zien dat het de hele aankoopgeschiedenis van de klant kent. De belangrijkste reden waarom shoppers hun online winkelwagen verlaten is wanneer de verzendkosten onverwacht hoog zijn (55 procent). De tweede reden is dat een product niet meer op voorraad is bij het afrekenen (38 procent). Beide gevallen kunnen gemakkelijk verholpen worden door een goede informatievoorziening. Een laatste reden waarom Nederlanders hun winkelwagen verlaten is dat ze het item alleen aanklikten om te vergelijken met een andere site (32 procent).

Samsøe Samsøe bant plastic

Modemerk Samsøe Samsøe sluit zich aan bij de Ellen MacArthur Foundation’s New Plastics Economy Global Commitment. Dit houdt in dat het bedrijf zich gaat inspannen om het gebruik van wegwerpplastic te verminderen. Het uiteindelijk doel is om eind 2019 voor 100% gerecycled plastic te gebruiken. Het merk is er al in geslaagd het gebruik van plastic verpakkingen met 50% te verminderen door de kleding kleiner op te vouwen en over te stappen op papieren tassen in de winkels. In de toekomst moet alle plastic die nog wel wordt gebruikt herbruikbaar, recyclebaar of te composteren zijn. Tenslotte gaat het merk zich inspannen om medewerkers, leveranciers en klanten voor te lichten over de noodzaak van recycling.

9.500 dollar voor eerste digitale couturejurk

De Nederlandse startup The Fabricant lanceerde dit voorjaar ’s werelds eerste digitale blockchain jurk, genaamd Iridescence. Het item, dat alleen online bestaat, is in mei voor 9.500 dollar verkocht op een veiling op de Ethereal Summit (een blockchain event) in New York. Dat meldt Forbes. De fluorescerende jurk is gemaakt in samenwerking met Dapper Labs en kunstenaar Johanna Jaskowska en doet denken aan een populair Instagram-filter. De jurk werd na de koop op een foto van de nieuwe eigenaar geplaatst en ‘op maat gemaakt’.