TOP

The Cloakroom: personal shopping service voor mannen

Als man geen zin of tijd om te shoppen? Personal shopping service The Cloakroom biedt sinds kort uitkomst. Textilia sprak de oprichters van het innovatieve winkelconcept in de Amsterdamse showroom.

Een personal shopper, die je verschillende outfits toestuurt in een grote doos, zodat je thuis zelf kunt kiezen. Voor de meeste mannen, die geen zin of tijd hebben om te shoppen maar er wel goed uit willen zien, klinkt het nieuwe winkelconcept van The Cloakroom ideaal. Mede-oprichter Asbjørn Jørgensen legt in de Amsterdamse showroom uit hoe het werkt.

Gratis service 

“Op basis van een online quiz, social media profiel en een telefonisch consult of afspraak in de showroom, ontvangt de klant een selectie aan kleding. Per bestelling stuurt de styliste tien tot vijftien kledingstukken op. De complete service, inclusief verzend- en retourkosten, is gratis.” Gratis? Hoe kan The Cloakroom dan toch winstgevend zijn? Daar hebben Jørgensen en zijn Deense mede-oprichter Kasper Brandi Peterson goed over nagedacht. Met Jørgensen’s achtergrond in techniek en internet en Petersen’s ervaring in logistiek en inkoop ontwikkelden de heren een slim business model. “We hebben geen personeel in de showroom en dankzij een geavanceerd CRM-systeem is onze back office volledig geautomatiseerd. Juist doordat we geen achtergrond hebben in de mode, kunnen we met een frisse blik naar de branche kijken.”  

Nieuwe merken 

Hoewel The Cloakroom nog maar een paar maanden bezig is, lijkt het een succes. “We hebben inmiddels al een wachtlijst van zo’n 100 klanten,” vertelt Jørgensen trots. “Tot nu toe hebben we een gemiddelde maandelijkse groei van 200 procent en besteden klanten gemiddeld 700 euro per bestelling. Het gaat dus behoorlijk goed.” Het merkenpakket, dat nu onder andere bestaat uit Tiger of Sweden en GABBA, wordt continu uitgebreid. Jørgensen: “De personal shoppers komen regelmatig met nieuwe merken aanzetten, maar we worden inmiddels ook door merken zelf benaderd. Op zich staan we daarvoor open, mits het merken zijn waar we snel en in kleine oplages kunnen bestellen. Het moeten wel partijen zijn die net zo goed geautomatiseerd zijn als wij zelf.”