Textilia’s Jaaroverzicht: het nieuws in september 2016

December is traditiegetrouw de tijd van het jaar voor terugblikken en het samenstellen van lijstjes. De komende weken vind je op Textilia het overzicht van 2016. Vandaag: wat gebeurde er in september?

De discussie over de uitverkoop gaat verder. In een interview met Ouwe Jongens Krentenbrood zegt Pieter Seijkens: “De seizoenen verschuiven langzaam, dus we zouden daarom ook het uitverkoopseizoen later in het jaar moeten houden. Maar zie daar maar eens met grootwinkelbedrijven over overeen te komen. Ik heb het liefste helemaal geen uitverkoop meer, maar het hele jaar door een eerlijk prijsniveau.”

Failliet businessmodel

Ook Jan Meerman roert zich in het discours. Het huidige businessmodel in de moderetail is al jaren failliet stelde Jan Meerman, directeur van brancheorganisatie INretail, in een column. De oplossing? “Dichter bij huis produceren en de inkoop deels uit handen geven.”

Volgens Meerman is het huidige businessmodel juist datgene wat ondernemers onderuit haalt. “We moeten naar een rendabel systeem. Het huidige zorgt juist voor faillissementen”, zegt hij een interview met Textilia.

Retail is topsport

Gelukkig zijn er ook retailers die de juiste snaar kunnen raken en hun bedrijf tot grote hoogte weten te stuwen. Only For Men bijvoorbeeld. In een interview met Textilia zegt ceo Arthur Feenstra: “Retail is topsport. En je hebt daar goede medewerkers voor nodig. Je moet er met z’n allen snoeihard bovenop zitten. De kleding die kan de consument overal vinden, maar het juiste personeel maakt het concept tot een succes.”

Nieuwe modeketen: Friday

Verder spreken we in september met Jasper den Hartog, formulemanager van modeketen Friday: “Door de overname van het winkelportfolio van Superstar door onze eigenaar, de FNG Group, hadden we de mogelijkheid om met meerdere winkels open te gaan en meteen een duidelijk gezicht te laten zien. Dat is sterker dan beginnen met één winkel en langzaam uitbreiden. Nu zijn we meteen van noord tot zuid in Nederland aanwezig in de belangrijke steden.”

Dit waren de best gelezen artikelen in september 2016:

1. Ouwe Jongens Krentenbrood: ‘Ik wil liever helemaal geen uitverkoop meer’
  2. Fashion Business Club failliet verklaard *
  3. Rinsma Fashion gaat ‘een stapje exclusiever’
  4. Dit zijn de beste modeketens en –webshops van 2016-2017
  5. Nieuw winkelconcept: Friday [interview]
  6. Wat is de oplossing voor het failliete businessmodel van de modebranche?
  7. Hoe gaat het met Sandwich? [interview]
  8. Men At Work opent eerste Start Something winkel *
  9. Only for Men: “Retail is topsport; vernieuwen en samenwerken is essentieel”
  10. ‘The Social Mirror’ wereldprimeur bij The Sting