TOP

Textilia’s Jaaroverzicht: het nieuws in oktober 2016

December is traditiegetrouw de tijd van het jaar voor terugblikken en het samenstellen van lijstjes. De komende weken vind je op Textilia het overzicht van 2016. Vandaag: wat gebeurde er in oktober?

Het best gelezen artikel in oktober gaat over een retailer die er mee ophoudt. De vooruitstrevende modezaak 290sqm stopt in Amsterdam: ‘Ze begrijpen niet dat ik anders wil zijn’. Jarenlang was retailer Ido de Voos met zijn 290sqm het voorbeeld van creatief ondernemen. Nu de winkel in Amsterdam sinds kort dicht is, ligt zijn focus op 290sqm in Istanbul en Zurich. “Het verhaal achter de merken moeten we in beide steden nog vertellen.”

Ook het interview met Bouclé kan op waardering rekenen. Johan en Claudia Boelhout maakten een jaar geleden hun droom waar: ze openden hun conceptstore Bouclé in Spakenburg. Maar ze hadden niet durven dromen dat de winkel zo’n succes zou worden dat ze na een jaar al konden uitbreiden én een Dutch Retail Experience Award zouden winnen.

WE Fashion met GTST

Verder trok de nieuwste marketingactie van WE Fashion de nodige aandacht. In de serie Goede Tijden, Slechte Tijden krijgt karakter Nina Sanders de kans om haar droom om modeontwerper te worden te verwezenlijken. In opdracht van WE Fashion werkte aan haar eigen collectie, die uiteindelijk écht in de winkel kwam te hangen.

De samenwerking tussen WE Fashion, Endemol Shine Nederland en RTL is volgens WE een uniek project vanwege ‘de diepe verwevenheid van fictie en werkelijkheid’. Het hele ontwerpproces van de collectie kon online gevolgd worden en in november kon iedereen de vijftienkledingstukken van de WE x Nina-collectie kopen.

The Sting heeft grote plannen

Verde een interview met The Sting over de plannen om hun modemerken zelfstandig te laten voortbestaan. The Sting heropende op 22 september de winkel in Tilburg volgens een gloednieuw concept. De nieuwe Chief Creative Officer (coo) Maurice Dahan vertelt over dat concept én de plannen van het bedrijf. Eén van doe plannen is het openen van een nieuwe mannenmodeketen onder de naam Costes Men.


Dit waren de best gelezen artikelen in oktober 2016:

  1. Vooruitstrevende retailer 290sqm stopt in Amsterdam: ‘Ze begrijpen niet dat ik anders wil zijn’
  2. GTST-personage Nina Sanders ontwerpt kledinglijn voor WE  
  3. Scotch & Soda werkt miljoenenverlies weg 
  4. Cavallaro Napoli werkt samen met Mediamarkt in ludieke actie
  5. Mencave: ‘Ik dacht dat ik tekende voor een A-locatie, helaas pakte dit anders uit’ *
  6. Lidewij Edelkoort over de trends voor zomer 2018: Transition
  7. Vier modewinkels openen in Stadshart Amstelveen
  8. The Sting: ‘Nog meer van onze merken zijn klaar om zelfstandig te worden’ [interview]
  9. TK Maxx opent in kledingwinkels in Den Haag, Heerlen én Amsterdam