Textilia’s Jaaroverzicht: het nieuws in augustus 2016

December is traditiegetrouw de tijd van het jaar voor terugblikken en het samenstellen van lijstjes. De komende weken vind je op Textilia het overzicht van 2016. Vandaag: wat gebeurde er in augustus?

Ook in de vakantiemaand bleek een modeketen het financieel niet meer te kunnen bolwerken. MS Mode ging failliet. Vooral de benauwde positie van MS Mode bij de Rabobank was niet meer uit te houden. “De Rabobank biedt een schijntje van wat normaal is. Iets wat volstrekt onacceptabel is”, liet curator Frits Kemp weten.

De oud-eigenaren van MS Mode, Roland Kahn en Jaco Scheffers, meldden niet van plan een bod te doen op de failliet verklaarde winkelketen. Dat zou ‘niet logisch’ zijn, zei Scheffers tegen NRC.

Restyling Linhard

Verder was in augustus het verhaal over de transformatie van de Amsterdamse modezaak Linhard in trek. “Ik wil mij niet meer in de verdediging laten drukken”, vertelt Patricia Linhard over haar keus om de bekende Amsterdamse vrouwenmodewinkel Linhard volledig te restylen. Linhard is Linhard niet meer en gaat nu verder onder de naam District 10|71. “Ik ga de klant niet over de drempel trekken door de dienstbaarheid door te laten slaan.”

Retailer van het jaar

Wat altijd tot nieuwsgierigheid leidt op onze website zijn de genomineerden van de prijs Retailer of the Year, voor zowel de Beste Winkelketen van Nederland als voor de Webshop Awards Nederland. Meer dan vierhonderd retailers zijn beoordeeld door ruim 277.000 consumenten. Het gemiddelde rapportcijfer komt uit op een 7,97. Het criterium klantvriendelijk personeel kreeg gemiddeld de hoogste waardering, terwijl vernieuwing bij alle retailers relatief het slechtst werd beoordeeld.

Leggings

Onverwacht succes behaalde dit artikel over een inkooptip voor zomer 2017: de legging! Of je het nu leuk vindt of niet: de legging maakt een comeback. We kunnen dankzij de athleisure-trend niet om het item heen voor voorjaar-zomer 2017.

Dit waren de best gelezen artikelen in augustus 2016:

1. Oud-eigenaren MS Mode niet meer in race voor doorstart
  2. Inkooptip vrouwenmode: de legging (zomer 2017)
  3. Promiss opent 26 winkels in 6 weken
  4. Zara aangeklaagd wegens misleidende prijzen
  5. Nieuw vrouwenmodemerk: Dayz [interview]
  6. Linhard wordt District 10|71: ‘Of ik ga met pensioen, of ik draai de wereld om’
  7. Dit zijn de genomineerden voor Retailer of the Year 2016-2017
  8. Oud-personeel McGregor overweegt rechtszaak om ‘leeftijdsdiscriminatie’