TOP

Textilia workshop webshop starten druk bezocht

De workshop van Textilia Institute over 'de (on)mogelijkheden van het starten van een webshop', die op 14 september werd gehouden was een groot succes. Er kwamen maar liefst 80 mensen op af, die vol vragen over het onderwerp bleken te zitten.

Het onderwerp webwinkel leeft in de branche, zowel bij merken als winkeliers. Op de workshop van Textilia Institute over de (on)mogelijkheden van het starten van een webshop kwamen zelfs twee keer zoveel mensen af dan verwacht. Zij kregen eerst een presentatie over de feiten en cijfers van Sandra Wolters GfK Panel Services, daarna mochten ze in groepjes discussiëren over het opzetten van een webshop en de middag eindigde met de presentatie van Heleen Schouwenaar, directeur van webshop Welikefashion.com. Het publiek (waarvan de meesten nog in de oriëntatiefase wat webshops betreft) was gretig op zoek naar informatie, de sprekers kregen werkelijk een vragenvuur over zich heen. In Textilia 38-39 lees je een uitgebreid verslag, hierbij alvast wat interessant feitjes.

 

Op basis van het GfK ConsumerJury panel wordt de online modemarkt in kaart gebracht, hieruit blijkt:
– Vooral in kindermode is het marktaandeel van webshops relatief groot met 8,8%. Voor vrouwenmode is dit 5,6% en voor mannenmode 3,8%. In badkleding voor vrouwen is het marktaandeel van webshops zelfs 15,6%!
– In vrouwenmode zijn het 5 grote spelers die meer dan de helft van het marktaandeel hebben qua webshops: Wehkamp, Neckermann, Bon Prix, Esprit en H&M.
– Online kopers zijn vooral vrouwen tussen 30 en 49 met een jong gezin. Ook zijn het vooral consumenten met een interesse in mode, ze shoppen ook nog steeds in fysieke winkels.

Andere onderwerpen die tijdens de presentaties naar voren kwamen zijn:
– Voor webwinkels is het interessant om zich aan te melden bij 2Style4You, een website waar consumenten persoonlijk kledingadvies krijgen en daarna online kunnen winkelen bij de 28 aangesloten webshops.
– Moet je nu wel of geen verzendkosten rekenen? Daar zijn de meningen over verdeeld. Heleen Schouwenaar van Welikefashion vertelt dat de webshop slechts 20% retour krijgt en dat dit percentage omhoogschiet bij een actie met gratis verzending. Wanneer ze geen verzendkosten betalen bestellen mensen blijkbaar minder selectief artikelen.
– Zorg dat je je onderscheidt met je webshop en een toegevoegde waarde biedt: als je dezelfde merken als Wehkamp wilt verkopen kun je er beter niet aan beginnen.