TOP

Textilia Mode Experience 2012: Sabien Duetz

De centrale boodschap van retailinnovator Sabien Duetz van Bien Innovation is: maak van je winkel een huiskamer, want je klant moet zich thuis voelen. "De winkel moet een fijne plek zijn voor de klant om te zijn. Winkels zijn de huiskamers van de toekomst."

Volgens Duetz hoeft het niet zo ingewikkeld te zijn om de juiste sfeer te bereiken en kun je met kleine dingen veel doen. Begin met het kopje koffie voor de klant. Het gaat om oprechte interesse en aandacht.

Kleur en licht 

Verf de achterwanden regelmatig in een andere kleur, kleine moeite, groots effect. Zorg voor voldoende daglicht en breek desnoods de etalage open. Onderzoek heeft uitgewezen dat klanten 30% langer in de winkel blijven als er meer daglicht is.

Tuin 

Betrek de buitenruimte bij de winkel, bijvoorbeeld met een binnentuin of zicht op een blikvanger op straat. Heel belangrijk om mensen zich prettig te laten voelen is de juiste geur in de winkel. En wat te denken van een mannencrèche, zoals in winkelcentrum Westfield Londen, waar mannen zichzelf kunnen vermaken terwijl vrouwen rustig kunnen winkelen?

Virtueel passen 

Persoonlijke aandacht en nieuwe technieken zijn volgens Duetz prima te combineren. Denk aan een virtuele passpiegel in de winkel waar de klant met hulp van de winkelmedewerker van alles past zonder dat ze daarvoor iets uit of aan hoeft te trekken.