TOP

Textilia Mode Experience 2011 van start

maandagochtend om 10 uur is Textilia Mode Experience van start gegaan. De vijfde editie van het event staat in het teken van Smart Retailing - Succesvol crossmediaal ondernemen. Keynote speaker Frank Quix: "De klant is niet veranderd".

Onderzoeker Frank Quix mocht vanmorgen als eerste keynote speaker het spits afbijten en met zijn uitspraak ‘de klant is niet veranderd’ schudde hij de zaal goed wakker. Volgens de onderzoek is de consument namelijk nog steeds op zoek naar het beste product voor de beste prijs op het juiste moment. De omgeving verandert volgens Quix echter wel. “De consument wordt steeds ouder, woont vaker alleen, maar hoeft door internet en het gebruik van mobiele telefoons nooit meer alleen te winkelen. Het is volgens Quix dan ook een must om als winkelier gratis internet in winkels aan te bieden.

Masterclass
Sabien Duetz, van Bien Innovation, kan zich ook vinden in de uitspraak van Quix. Tijdens haar masterclass gaf ze tal van inspirerende voorbeelden hoe ondernemers hun winkel kunnen klaarmaken voor de toekomst. Haar visie: kijk naar grote ketens en leer er van. H&M zoekt bijvoorbeeld naar continue contactmomenten met de klant door het op de markt brengen van pop-up stores, Monki en Cos, maar probeert tegelijkertijd de klant ook steeds meer een ‘huiskamer gevoel’ te geven door overal hartjes en lieve teksten in te verwerken. Een andere belangrijke ontwikkeling is volgens haar de opkomst van monowinkels: winkel die maar één product verkopen. “In mono winkels verkopen ondernemers hun producten met passie. De ondernemer geeft de klant aandacht en krijgt daar ook aandacht voor terug”.

Christine Boland
De behoefte van de klant aan rust en natuur kwam ook terug in één van de vijf trends in de presentatie van Christine Boland. De ‘rebalance’ trend vertaalt zich volgens Boland de komende seizoenen dan ook in kleding met simpele vormen en veel natuurinvloeden zoals bont, veren en klei. Naast de rebalance trend schetste Boland nog vier trends voor het komende jaar: Reduce, Recollect, Curator en Imagine. Een uitgebreid verslag van de presentatie van Boland is morgen te lezen op de website.

Twitter
Benieuwd wat zich allemaal tijdens het event afspeelt, maar ben je er zelf niet bij? Op Textilia.nl vind je deze week het belangrijkste nieuws.  Je kunt het event ook direct via Twitter volgen met de hashtag #TME2011.