Textilia Jaaroverzicht: het nieuws in november 2017

December is traditiegetrouw de tijd van het jaar voor terugblikken en het samenstellen van lijstjes. De komende weken vind je op Textilia het overzicht van 2017. Vandaag: wat gebeurde er in november? Christine Boland vertelde op de Trenddag over de wintertrends 2018-2019, we interviewden een aantal retailers over Black Friday en wie kocht de Amsterdam Fashion Week?

Trenddag: Christine Boland over de wintertrends 2018-2019

Trendforecaster Christine Boland inspireerde bezoekers van de Trenddag op dinsdag 7 november in het Gemeentemuseum Den Haag, met haar visie op de vrouwenmodetrends voor winter 2018-2019. “Er is helaas heel veel slecht nieuws in de wereld, maar het goede nieuws is dat er in mode en design heel veel gebeurt.”

Nu de Nederlandse retail Black Friday massaal lijkt te omarmen, groeit ook de afkeer tegen het afprijsfestijn. Op social media vallen dit jaar overduidelijke statements van verschillende ondernemers en merken op. Thomas Oebens van Oebens Mercantile in Utrecht: “Het geven van kortingen is de makkelijkste weg. Er zijn zoveel manieren om te ondernemen.”

Quote 500: dit zijn de rijkste modemiljonairs van Nederland van 2017

Spiegeltje, spiegeltje aan de paskamerwand, wie is de rijkste in kledingland? Hij is er weer: de Quote 500. Wie zijn dit jaar de rijkste modemiljonairs? Hoe gaat het in 2017 in de kleding? Zakken vullen of moeten de heren (en enkele dame) een jasje uitdoen? Laten we het zo zeggen: ja en nee. De meeste kledingmiljonairs staan dit jaar wat lager op de lijst. Maar gelukkig, er zijn ook uitschieters.

Verder in november: De christelijke modeketen College Style vraagt faillissement aan, Michael & Giso zijn de pakkenmakers van de ‘best geklede man van Nederland’ en er is een nieuwe eigenaar voor modebedrijven Varova.

Dit waren de best gelezen artikelen in november 2017:

1. Quote 500: dit zijn de rijkste modemiljonairs van Nederland van 2017
  2. Retailers spreken zich uit tegen Black Friday: ‘wij hebben onze marges kneiterhard nodig’
  3. Trenddag: Christine Boland over de wintertrends 2018-2019
  4. Christelijke modeketen College Style vraagt faillissement aan