Textilia Jaaroverzicht: het nieuws in juni 2016

December is traditiegetrouw de tijd van het jaar voor terugblikken en het samenstellen van lijstjes. De komende weken vind je op Textilia het overzicht van 2016. Vandaag: wat gebeurde er in juni?

Ook in juni verdween een aantal modebedrijven (tijdelijk) van het toneel. Sommigen keerden later in het jaar weer terug. Maar dat wisten we in juni nog niet. Toen waren we alleen nog maar in schok door de problemen bij de McGregor Fashion Group. Op vrijdagmiddag 10 juni kwam het naar buiten dat de McGregor Fashion Group uitstel van betaling had aangevraagd bij de rechter. Het bedrijf bleek in de financiële problemen te zitten. Onder de groep vielen McGregor, Gaastra, Adam Brandstore en Emergo Textile Projects. Kenners waren verrast, maar niet verbaasd over de problemen bij het bedrijf.

Cora Kemperman

Ook Cora Kemperman zat in de problemen. De rechtbank in Breda verklaarde Lafalda Mode, het moederbedrijf van modeketen Cora Kemperman, failliet. Volgens Cora Kemperman begonnen de problemen in maart 2015. Haar nicht, die gaat over het ontwerpen van de collecties, werd ziek en en haar vervanger had geen ervaring met de stijl van Cora Kemperman.

Tegelijkertijd moest er worden bezuinigd, werd de financiële man ontslagen en stapelden de schulden zich op, aldus Cora Kemperman. Aanvankelijk was een doorstart niet mogelijk, maar in november gloorde er hoop aan de horizon.

#WatNouEindeVanWinkels

Ondanks alle faillissementen is één van de best gelezen artikelen in juni toch een positief verhaal. De kop luidde ‘Fysieke retailer gaat glorieuze toekomst tegemoet’. Dat stelt Hans van Tellingen, directeur van advies- en onderzoeksbureau Strabo. In zijn boek ‘#WatNouEindeVanWinkels’ prikt hij vele retailmythes door die de afgelopen jaren zijn verkondigd over de teloorgang van de fysieke retail.

Meer omzet door minder uitverkoop

Ook het thema uitverkoop steekt de kop weer op. In het artikel ‘Meer omzet door minder uitverkoop’ laten we ondernemers aan het woord die gestopt zijn met de uitverkoop. “Afgelopen week plusten we veertig procent ten opzichte van verleden jaar, terwijl veel collega’s om mij heen al in de sale zitten.”

Olcay Gulsen

Verder in juni een interview met Olcay Gulsen. Er brak namelijk een nieuw tijdperk aan voor de zakenvrouw. Haar Supertrash-winkels werden omgedoopt tot ST.studio en verkopen alleen nog het gelijknamige nieuwe merk. Vanaf de zomer 2016 wordt Supertrash via wholesale verkocht. “Van alle online verkopen van Supertrash in onze webshop gaat de brutomarge naar de dichtstbijzijnde retailer”

Maar het best gelezen artikel in juni was het nieuws over de beste winkelstad van Nederland. Waar o waar moet je heen?

Dit waren de best gelezen artikelen in juni 2016:

1. Dit is de beste winkelstad van Nederland
  2. ‘Fysieke retailer gaat glorieuze toekomst tegemoet’ *