TOP

Textilia Jaaroverzicht: het nieuws in januari 2016

December is traditiegetrouw de tijd van het jaar voor terugblikken en het samenstellen van lijstjes. De komende weken vind je op Textilia het overzicht van 2016. Vandaag: wat gebeurde er in januari? Lege winkelmeters, uitverkoop en faillissementen.

Het jaar 2016 begint zoals 2015 was geëindigd. In de eerste maand van het jaar vielen er namelijk net als in het jaar ervoor weer enkele modewinkels om. Kennedy Fashion, Au Bon Marché en een groot aantal franchisezaken van Esprit waren de eerste slachtoffers. Ook in de rest van het jaar zijn er bedrijven die failliet verklaard werden. Maar toch lijkt er een kentering te zijn. Het aantal detailhandelsbedrijven dat een faillissement aanvroeg was op het laagste niveau in dertien jaar, meldt het CBS in de Kwartaalmonitor Detailhandel (pdf) voor het derde kwartaal in 2016.


Bekijk de Top 10 van januari onderaan dit artikel 


 

Lege winkelmeters

Maar de moderetail worstelt ook met de gevolgen van faillissementen. Want wat moeten we met al die lege winkelmeters? Niets, zegt de een. Woonruimte maken, zegt de ander. Trendwatcher Adjiedj Bakas stelt voor er nieuwe dorpspleinen te creëren. “Mensen willen worden uitgelaten.” In een achtergrondverhaal laten we meerdere deskundigen aan het woord, zoals Gertjan Slob van Locatus, winkelstraatmanager Nel de Jager en retailexpert Jaap Kaai.

Uitverkoop

2016 is ook het jaar waarin het thema uitverkoop weer hoog op de agenda staat. In januari stond er in de vrouwenmodespecial van Textilia een interview met Tineke Sluiter van Orangebag, waarin zij zegt: “We hebben het als branche over onszelf afgeroepen dat mensen in november al wachten op de uitverkoop.” Ze vindt het positief dat de Bijenkorf later begint met de uitverkoop en de Drie Dwaze dagen heeft afgeschaft. “Het is een goed signaal richting de consument, dat niet alles om korting draait.” 

Geen seizoenen meer

Dat vindt ook Peter Schuitema van Kuyichi. Het merk ging in december 2015 failliet maar wist een doorstart te maken. In een interview met Textilia zegt hij: ““We willen onze duurzame missie versterken door niet meer op basis van seizoencollecties te werken. Ik geloof niet meer in seizoenen en uitverkoop. Zeker niet voor een artikel als jeans, waarbij mensen vaak gehecht zijn aan een bepaalde fit, model en kleur. Het met elke trend meewaaien laten we graag over aan de snelle trendmerken. Het past ons, vanuit duurzaam oogpunt, beter om de collectie nog bewuster te positioneren. Dat we nieuwe items brengen wanneer wij – en vooral de retailer – dat willen.”

50-plusser

Binnen een paar jaar is de groep vijftigplussers groter dan de groep Nederlanders tussen de 20 en 49 jaar. Deze babyboomers hebben geld te besteden, maar geen behoefte aan stijve mantelpakjes. Wat willen zij wel? Want eenmaal binnen, zijn ze ook nog eens heel trouw.

In de vrouwenmodespecial van Textilia vertellen fashion-, merk- en assortimentspecialist Max Dekker, retail- en merkendeskundige Paul Moers, Jessica Mulder van Setter Fashion, Annelies van Schoonhoven-Jongejan van kledingwinkel Annelies Mode in Kamperland, en Léon vander Klooster, eigenaar van Vander Klooster Modepresentaties in Boskoop, hoe je de 50-plusser kunt bereiken.

 

Dit waren de best gelezen artikelen in januari 2016:

  1. Faillissement voor modewinkels Kennedy Fashion en Au Bon Marche
  2. K3-jurk voor volwassenen razendsnel uitverkocht
  3. Scotch & Soda maakt 74 miljoen euro verlies
  4. Groot aantal franchisewinkels Esprit failliet
  5. ‘De modebranche heeft het over zichzelf afgeroepen’
  6. ‘Ik geloof niet meer in seizoenen en uitverkoop’ [interview]
  7. Roland Kahn begint nieuwe vrouwenmodeketen
  8. Hoe bereik je als moderetailer de 50-plusser?
  9. Sneak preview: vrouwenmode collecties voor winter 2016/2017
  10. Hoe moeten al die lege vierkante winkelmeters worden opgevuld?