TOP

Terugblik Pitti Uomo 94: de highlights en opvallendste zaken

Vorige week vond in Florence de mannenmodebeurs Pitti Uomo plaats. Textilia blikt terug op de beurs: wat zijn de opvallendste zaken en highlights van de Pitti dit keer?

De 94ste editie van Pitti Uomo vond van 12 tot en met 15 juni 2018 plaats in Florence. In totaal bezochten meer dan 19.000 inkopers de beurs. Het aantal bezoekers uit Nederland is dit seizoen met 13% toegenomen.

Wat anders was dan de voorgaande keren was de inrichting van het plein voor de centrale hal van de Pitti. Dit keer was er een groot paviljoen aangebracht waar bezoekers koffie konden drinken. Hierdoor was de befaamde muur waar de ‘Pitti peacock’s’ normaliter op zaten, verdwenen. Thema van deze editie van de Pitti was P.O.P Pitti Optical Power. Dit kwam onder meer terug in de vormgeving van het event: overal waren gekleurde strepen aangebracht die zorgden voor een optische illusie.

LEES OOK Pitti Uomo 94 [dag 2]: wat zijn de opvallendste trends?

Wunderkammer

Een van de highlights was de ‘Go out!’-hal die geheel in het outdoor-thema was ingericht. In die hal stonden – zoals te vermoeden is – outdoormerken en andere labels die bij dit thema passen zoals Arc’Teryx Veilance, Christopher Raeburn en Woolrich Outdoor.

Een andere bijzonder ingerichte hal was de Make-hal met merken waarbij ambachtelijkheid centraal staat. Die hal was ingericht volgens het thema ‘Wunderkammer’: elementen uit curiositeitenkabinetten kwamen terug op de vloer, maar ook in de manier van presenteren.

POP Pitti Optical Power  021
De Pitti in P.O.P Pitti Optical Power-stijl, foto: AKAstudio-collective

PITTI IMMAGINE UOMO 94_ THE TRADESHOW - 036
De Go Out!-hal, foto: AKAstudio-collective

Internationale exposure

Op de Pitti stonden ruim 3000 modemerken met hun collecties voor lente-zomer 2019. Onder hen bevonden zich ook een tiental Nederlandse merken. Een van hen is Danny Wattimena van het modelabel Susudio, dat in de Unconventional-hal staat. “Het is voor ons de eerste keer Pitti, maar we zijn nu al tevreden,” vertelt Wattimena aan Textilia. “Zo zijn al vooraanstaande partijen als The Landmark Group uit Dubai en Flannels uit Londen langsgeweest. We hebben in ieder geval al genoeg aanknopingspunten om onze internationale ambities verder uit te breiden.”

Ook het Nederlandse jeansmerk Chasin’, die een stand heeft in de Urban Panorama-hal, is tevreden. “We hebben een goede beurs gehad,” vertelt Jamy Wiesbrock van Chasin’. “Voor dit seizoen focussen we vooral op Duitsland. We worden al verkocht bij winkels als Breuninger, maar hebben nu weer wat interessante prospects op bezoek gehad. De Pitti is altijd wel goed voor internationale exposure. Zo starten dit najaar met verkoop aan Asos en eigenlijk hebben we dat ook aan onze aanwezigheid op de Pitti te danken.”

Chasin Pitti