TOP

Terugblik: mannenmode op Modefabriek winter 2014/2015

De grenzen tussen casual en klassiek zijn in de mannenmode steeds meer aan het vervagen, bleek ook tijdens de 36-ste editie van de Modefabriek. Eén ding is wel duidelijk: de focus ligt op kwaliteit, ambacht en duurzaamheid.

Hoewel de lange rijen voor de ingang van de RAI anders doen vermoeden, is het zondag 26 januari in het mannenpaviljoen Chapter redelijk rustig. Toch is mannenmode allang geen ondergeschoven kindje meer op de Modefabriek. In het mooi vormgegeven paviljoen is een prettige mix van luxe en meer casual merken. De beurs lijkt ook door te hebben dat de grenzen tussen ‘sartorial’, tailoring, high end heritage en denim steeds meer vervagen. 

Kleur mag weer

Hoewel de collecties over het algemeen voort lijken te borduren op de trends van vorig seizoen (veel zwart en grijs, slim-fit en soepele materialen) is er voor de winter 2014/2015 ook meer ruimte voor kleur. De trendkleuren mosterdgeel en dennengroen komen regelmatig terug, onder andere in de collecties van Circle of Gentlemen en Camel Active. Hans Ubbink liet zich voor aankomend winterseizoen inspireren door de kunstenaar Egon Schielle, die in de jaren ’20 van de vorige eeuw niet alleen furore maakte met zijn eclectische schilderijen, maar ook met zijn eigenzinnige kledingstijl. Ubbink komt binnenkort ook met twee eigen parfums voor dag en avond, toepasselijk AM en PM genaamd. Ook presenteert de Amsterdamse designer zijn eerste schoenencollectie.

Beste nieuwkomer

Een nieuwkomer die positief opvalt, is de van oorsprong Sri Lankaanse Mevan Kaluarachchi. Zijn Wardrobe collectie, die is bedoeld als basisgarderobe voor de stijlbewuste man, laat precies zien dat casual en gekleed prima samengaan. Zo heeft hij zowel klassieke lange jassen als luxe uitgevoerde bomberjacks en pantalons met elastieken onderkant in zijn collectie.

Ambachtelijke accessoires

Op het gebied van accessoires is het aanbod helaas nog steeds schaars. De merken die er wel zijn, bewijzen dat het maken van ambachtelijke, unieke accessoires wel degelijk loont. Zo bestaat het armbandenmerk Pig & Hen pas sinds december 2013, maar kunnen ze de aanvraag volgens eigen zeggen nu al amper aan. De armbanden, die zijn gemaakt van scheepstouw, konden ook op de Modefabriek rekenen op veel aandacht. Ook de robuuste leren accessoires van Duke & Sons, die op de beurs ‘live’ worden gemaakt, zijn populair. Op het gebied van tassen valt alleen Flybird op, het merk van de Rotterdamse ondernemer Franky Boateng. Zijn leren en canvas tassen, die onder andere bij SPRMRKT in Amsterdam te koop zijn, bieden mannen een stijlvol alternatief voor de laptop- of aktetas.