TOP

Terugblik 2011: weer zette omzet onder druk

2011 gaat de boeken in als een moeizaam jaar voor de modebranche. Het weer, afnemende traffic en 'voorzichtige' klanten zijn enkele factoren die druk uitoefende op de omzet. Een terug- en vooruitblik.

2011 was een moeizaam jaar voor de moderetail. Met name in het derde kwartaal liepen de bestedingen terug vanwege het aanhoudende warme weer. Branchemanager dames- en herenmode en bodyfashion bij CBW-Mitex Jacqueline Arnoldy blik terug: “Ondernemers hadden ruim ingezet op een forse verkoop van jassen vanuit de ervaring van twee koude winters, maar maakte daarmee een verkeerde inschatting. Hierdoor ontstonden verstoorde inkoopritmes terwijl de retailer wel aan zijn verplichtingen richting leverancier moet voldoen.

Het is begrijpelijk dat ze vervolgens de prijs verlagen om toch van de goederen af te komen. Tegelijk hebben die extreme afprijzingen tot gevolg dat de consument steeds vaker geneigd is de prijzen die bij de start van het seizoen op de labels staan, te negeren. Dat had tot gevolg dat zeker in de laatste maanden dan wel een omzetslag werd gemaakt -de loop zat er immers goed in- maar verdiend werd er een stuk minder.”

Lef
Arnoldy stelt vast dat veel retailers moeite hebben met de wèl beheersbare factoren. “Het spel moet je wel kunnen spelen. Dat lukt niet iedere ondernemer en dan wordt het moeilijk om de rendementen te realiseren die nodig zijn om te kunnen ondernemen. Er is ook een andere ondernemersgroep. Die wacht af, maakt een eigen planning en calculeert het  ondernemersrisico in. Deze retailers houden de regie en bepalen zelf het moment waarop prijsacties van start gaan. Ik heb afgelopen seizoen gemerkt dat velen zelfs wachten tot na de Kerst. Dat getuigt van lef en echt ondernemerschap. Deze groep vindt de niches nog steeds en raakt de slow sellers op tijd kwijt,” aldus Arnoldy.

Marge laag
Terugkijkend op het afgelopen seizoen stelt de branchemanager dat de consument lang heeft gewacht met zijn aankopen. “Ook in de herenmode. Het zo belangrijke derde kwartaal veroorzaakte een klap. Maar uiteindelijk kwam deze consument in veel gevallen wel er werd de retailers die nog voldoende kon bieden, beloond. Maar wel tegen minder marge. De herenmode mag zich desondanks prijzen met een relatief trouwe klant. Service is een aspect  dat enorm wordt gewaardeerd.”

Lees in Textilia 7 meer over het moeizame derde kwartaal met reacties vanuit de branche.