TOP

Te koop: celebrities

Modemerken betalen celebrities groot geld om frontrow te komen zitten bij hun show. Ook kleding, champagne en feestjes van de sterren worden betaald. Alles voor de foto's.

De Telegraph meldt dat celebrities door modemerken worden betaald om frontrow te zitten bij hun modeshows. Artiesten als Rihanna en Beyonce krijgen soms wel 75.000 euro betaald voor hun aanwezigheid op de eerste rij. Andere celebrities laten zich liever betalen in kleding, champagne of een mooi feestje.

Fashion-victims

Veel modemerken geven celebrities geld of kleding om ze aan het merk te verbinden. Net als Rihanna en Beyoncé gaat ook Chloë Sevigny voor het grote geld (50.000 euro per show). Lily Allen prefereert gratis kleding, tassen en etentjes. Het zou voor de zangeres zelfs een reden zijn geweest om terug te keren in de spotlights. Want onbeperkt winkelen bij de boetiek van Yves Saint Laurent in ruil voor aanwezigheid bij zijn show: wie wil dat niet?

Op de kiek

Op de lijsten van modehuizen en (hun) PR-bureaus staan nog honderd andere beroemdheden die voortdurend worden benaderd met kleding en andere luxe producten. Dat alles in de hoop dat ze er mee gefotografeerd worden. Superdry besloot niet af te wachten en bood Poppy Delevigne aan haar feestje te betalen. In ruil daarvoor moest het Britse model dan wel een foto op Instagram plaatsen. Zo gezegd, zo gedaan. Eerder sloot Poppy een barter deal voor een aantal dozen champagne. Haar tegenprestatie was eveneens een kiekje op Instagram.

Niet iedere ontwerper doet mee aan het celebrity-circus. De Britse designer Nicole Farhi vind het uiterst onprofessioneel. “Ik heb nooit celebrities betaald en zal dat ook nooit doen. Het is vreselijk!”

Eerder verscheen in 2010 een prijzenlijstje met tarieven per celeb.