TOP

Target maakt bikinireclame met plus-size modellen

Als het aan de Amerikaanse winkelketen Target ligt kunnen de bikini-ready diëten de prullenbak in. Het bedrijf heeft een campagne gelanceerd waarin modellen verschillende maten hebben.

‘Target loves every body’, zo heet de nieuwe campagne van de Amerikaanse winkelketen Target waarin de modellen verschillende maten hebben: het gaat van plus-size tot sixpack. Het bedrijf pakt het terugkerende bikiniprobleem meteen bij de wortel aan. Bij de campagne hoort namelijk ook een video waarin de modellen vertellen waar ze tegenaan lopen bij het kopen van een bikini en wat ze mooi vinden aan hun lichaam. Daarna gaan ze – uiteraard – opzoek naar de zwemkleding die bij hun lichaam past.

 

Onderzoek

Het is niet gek dat Target start met het gebruik van ‘normale’ modellen: uit onderzoek van de Universiteit van Kent blijkt dat vrouwen met een gemiddeld figuur de verkoop positief kan beïnvloeden. De onderzoekers vroegen vrouwen tussen achttien en vijventwintig jaar oud reclamebeelden te beoordelen. Het ging hierbij om het gebruik van het soort model en het product dat aangeprezen werd.

Gemiddelde maten

Bij bestaande advertenties zeiden deelnemers niet meer of minder te winkelen bij merken die erg magere modellen gebruikten. Wanneer het ging om fictieve modemerken kozen de deelnemers sneller voor merken die modellen gebruiken met een gemiddelde maat.

Een van de onderzoekers, doctor Xuemei Bian concludeert hieruit: “Ons onderzoek bewijst dat er zelfs meer producten verkocht zouden worden wanneer marketeers kiezen voor vrouwen met gemiddelde maten.”