TOP

Syou: exotische sneakers met een mooi verhaal*

Retail-experts hameren steeds vaker op het belang van storytelling. En Syou biedt zo’n mooi verhaal én product. Op 5 en 6 juni is de nieuwe sneakercollectie te koop in Amsterdamse pop-ups.

Wat hebben sneakers met koffie te maken? Het nieuwe gympenmerk Syou, spreek uit als ‘sjoe’, is vandaag (5 juni) en morgen, 6 juni, met een pop-up te vinden bij De Koffiesalon in de Amsterdamse Utrechtsestraat en bij Head First Coffee Roasters in de Westerstraat. Deze enigszins bijzondere locaties zijn te danken aan het feit dat de schoenen in Colombia, koffieland bij uitstek, zijn gecreëerd en geproduceerd.  

Exotische prints

Op donderdag 4 juni werd de nieuwe sneakercollectie gepresenteerd tijdens een event bij Denim City/The House of Denim in Amsterdam. De modellen vallen op door de exotische prints van toekans en bloemen, kleurige vogels, tropisch fruit, koffiebessen en uitbundige geometrische patronen. Aan liefhebbers van cleane gympen is eveneens gedacht. Er zijn ook zwarte en witte schoenen met diverse zolen (wit of bruin) in de collectie opgenomen. Op de binnenzolen staat als extra een Colombiaans gedicht afgedrukt.

Syou 6

I see you

Syou staat voor ‘I see you’. Het merk heeft oog voor talent overal ter wereld. Zo lanceerde het in 2010 een collectie die was ontworpen en geproduceerd in Burkina Faso. Voor deze tweede lijn werkte het label nauw samen met lokale creatieven en producenten in Colombia. “Uit 8000 mensen die zich via een creative talent conference hadden aangemeld, hebben we vijf talenten geselecteerd die uiteindelijk bij de collectie werden betrokken”, vertelt oprichter Merijn ten Thije.

Kansen

“Voor ons is het erg belangrijk dat we bijdragen aan een betere perceptie van een land”, zegt Ten Thije. “Veel mensen denken bij Colombia nog vooral aan drugs en geweld, maar ik woon er nu anderhalf jaar en kan oprecht zeggen dat het een waanzinnig land is. Er hangt daar zoveel positieve energie en creatieve talent rond. Daarbij biedt het kwalitatief hoogwaardige materialen en productiefaciliteiten.” Ten Thije benadrukt: “We zijn geen ngo (een organisatie die zich met ontwikkelingswerk bezighoudt, red.), maar een commercieel initiatief dat door middel van co-creatie graag de kansen van een land benadrukt.”

Leren modellen

Syou heeft de ambitie om door te groeien en samen te werken met meer landen. Ten Thije: “We overwegen de Filipijnen en Myanmar. Maar daar beraden we ons nog over.” Op dit moment wordt er in ieder geval gewerkt aan een najaarscollectie met leren modellen. Deze lijn wordt naar verwachting in juli gepresenteerd.

Tenue de Nimes

Inmiddels is het merk in Colombia te koop bij zo’n veertig winkels en via de webshop. Het is de bedoeling dat nu de aandacht naar de internationale export gaat. In Nederland is Syou vanaf nu verkrijgbaar bij Tenue de Nimes in Amsterdam. Met deze jeanswinkel is er ook een samenwerking in de maak. Verder wordt de collectie komende week gepresenteerd in New York. 

Syou 2

Syou 1

 

Syou 4

 

Syou 3