TOP

Susan Bijl ook dicht op Black Friday, aantal faillissementen neemt toe, ACM strenger op duurzaamheidsclaims

Susan Bijl sluit ook de winkels op Black Friday, het aantal faillissementen is toegenomen en Ecoalf heeft een capsulecollectie gelanceerd samen met actrice Gwyneth Paltrow. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 12 oktober.

Foto: Ecoalf

Susan Bijl dicht op Black Friday

In navolging van Dille & Kamille gaan ook de winkels en de webshop van het duurzame label Susan Bijl op Black Friday op 25 november op slot. Dat meldt het merk in een persbericht. In plaats daarvan gaat het personeel op deze tot Green Friday omgedoopte dag vrijwilligerswerk doen in de natuur. Hiermee sluit het label aan bij de oproep van Dille & Kamille aan retailers om op de koopjesdag juist te consuminderen.

Susan Bijl doet al jaren niet mee met acties als Black Friday waarbij de nadruk ligt op korting en consumeren. Dit jaar vindt het merk tijd voor een groter statement. Naast de twee eigen winkels in Rotterdam en www.susanbijl.nl gaat ook de webshop voor retailers van 00:00 tot 00:00 op slot. Hiermee wordt de algemene visie van het merk onderstreept, zo schrijft het: ‘Een bewust leven, met langdurige liefde voor de spullen en mensen om je heen. Koesteren in plaats van vervangen.’

Calico Club komt met lijn samen met Paul & Shark

Calico Club, voorheen winkelconcept Calico Jack, werkt aan een collectie samen met het Italiaanse merk Paul & Shark. Dat meldt creatief directeur Rolph van Heyster op LinkedIn. Het is een van de meest prestigieuze projecten die Van Heyster tot nu toe heb mogen opzetten, schrijft hij erover. “Gisteren heb ik met eigenaar Mr. Andrea Dini gesproken over de visie van Paul and Shark en samen met ontwerpers gewerkt aan de eerste contouren van collectie op basis van hun rijke archivio. Calico Club en Paul & Shark presenteren namelijk samen een capsule collection in 2023.”

Calico Jack werd dit voorjaar overgenomen door Van Tilburg Mode & Sport. De bekende streetwear- en sneakerzaak uit Venlo maakt sinds 4 mei 2022 onderdeel uit van het familiebedrijf uit Nistelrode. De overname gaat gepaard met een rebranding en de formule heet vanaf 1 augustus Calico Club. Oprichters Van Heyster en Erik Morrenhof blijven aan Calico Jack verbonden; Van Heyster als creatief directeur en Morrenhof als retail- en community manager. Zij zijn in dienst bij Van Tilburg.

Lees het interview met Rolph van Heyster en Matthijs van Tilburg: ‘We kunnen klanten nu een nog betere experience geven’

Meer faillissementen in september

Het aantal faillissementen is gestegen. Er zijn in september 25 bedrijven meer failliet verklaard dan in augustus (147), meldt het CBS. Van alle bedrijfstakken had de handel het grootste aantal faillissementen, namelijk 32. Dat zijn er 14 minder dan in augustus. De handel behoort tot de bedrijfstakken met de meeste bedrijven. Relatief gezien werden er in september de meeste faillissementen uitgesproken in de sector horeca.

Wel is het aantal uitgesproken faillissementen laag vergeleken met de periode voor het uitbreken van corona, aldus het statistiekbureau. De trend laat zien dat het tot medio 2020 redelijk vlak bleef en dat sindsdien het aantal faillissementen verder is afgenomen. Het bereikte in augustus 2021 een laagterecord. Ook in september 2022 is het aantal faillissementen laag vergeleken met de periode voor het uitbreken van corona. Het aantal uitgesproken faillissementen in de eerste drie kwartalen van 2022 is ongeveer 5 procent hoger dan in de eerste drie kwartalen van 2021.

Ecoalf lanceert collectie met het merk van Gwyneth Paltrow

Het duurzame Spaanse merk Ecoalf heeft een capsulecollectie gelanceerd in samenwerking met Goop, het lifestylemerk van de Amerikaanse actrice Gwyneth Paltrow. Dat meldt het merk in een persbericht. De lijn bestaat uit vijf kledingstukken die zijn gemaakt van gerecyclede materialen, zoals plastic flessen die Ecoalf via hun stichting ‘Upcycling the Oceans’ van uit de zee haalt en een innovatief materiaal gemaakt van restanten van maïsgewassen.

Zoals dat een duurzaam label betaamt, zijn de kledingstukken zodanig ontworpen dat ze makkelijk reyclebaar zijn. De prijzen van de items variëren van 299 euro voor een donsjack tot 500 euro voor een regenjas. De collectie bestaat verder uit een gewatteerde poncho en twee donsjacks. De collectie wordt online verkocht en via geselecteerde fysieke winkels. [ Tekst gaat door onder de foto’s. ]

ACM strenger op duurzaamheidsclaims

De Autoriteit Consument en Markt  (ACM) gaat grote kledingmerken controleren die duurzaamheidsclaims doen over de materialen die ze gebruiken. Dat meldt Retailtrends. Hiervoor is een richtlijn opgesteld waarin aanbevelingen worden gedaan over de zogeheten Higg Material Sustainability (Higg) Index, die grote kledingmerken kunnen gebruiken ter onderbouwing van hun duurzaamheidsclaims. Volgens de consumentenautoriteiten zijn die claims zonder context misleidend voor consumenten.

Met de nieuwe richtlijn moeten kledinglabels nu aan meer verplichtingen voldoen. Zo moeten ze duidelijk vermelden dat niet de volledige impact van een materiaal in kaart is gebracht, maar er slechts over een aantal punten wordt gerapporteerd. Ook moeten bedrijven duidelijk maken dat de index de milieu-impact binnen één materiaaltype vergelijkt, en niet tussen materialen. Als voorbeeld noemt de ACM katoen: de index vergelijkt biologisch katoen met conventioneel katoen, en niet met bijvoorbeeld polyester. Tot slot moeten alle claims worden gevalideerd door een onafhankelijke, derde partij.

De toezichthouder gaat daarvoor samenwerken met zijn Noorse equivalent, de NCA. Het gebruik van de Higg-index stond tijdelijk stil, nadat de NCA een Noors kledingbedrijf op de vingers tikte omdat de duurzaamheidsclaims die daarop gebaseerd waren misleidend waren.