TOP

Supreme-fans naar krantenwinkel, Nike beschuldigd van discriminatie en Tenue de Nîmes viert 10-jarig jubileum

Supreme-fans haastten zich afgelopen maandag 13 augustus naar de kiosk voor een speciale editie van de New York Post. Verder: ex-werknemers beschuldigen Nike van discriminatie en seksisme, VF Corporation brengt denimmerken Lee en Wrangler onder in nieuw bedrijf en Tenue de Nîmes viert het tienjarig jubileum met tien samenwerkingen. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 16 augustus.

Beeld: Nike

Ex-werknemers beschuldigen Nike van discriminatie en seksisme

Vier vrouwelijke ex-medewerkers hebben een rechtszaak tegen Nike aangespannen. De vrouwen beschuldigen het Amerikaanse bedrijf van seksisme en discriminatie op basis van gender. Dat melden verschillende buitenlandse media, waaronder The Guardian. De medewerkers pleiten voor een meer inclusieve bedrijfscultuur. Vrouwen zouden nu ondervertegenwoordigd zijn in de toplaag van het management en minder betaald krijgen dan een mannelijke collega in dezelfde functie. Ook zijn hun beoordelingen strenger, waardoor ze minder aanspraak kunnen maken op bonussen. Daarnaast lijden vrouwelijke werknemers onder de ‘good-old-boy’s culture’ die in het bedrijf heerst.

De rechtszaak, die donderdag 9 augustus werd ingediend in Portland, komt voort uit eerder publiek gemaakte wantoestanden die zonder gehoor bleven. Vorig jaar namen enkele vrouwelijke managers ontslag vanwege het machoklimaat op de burelen van Nike. Uit een rondvraag onder vrouwelijke collega’s bleek dat een grote groep dat gevoel deelt. The New York Times kreeg een lijst met klachten in bezit. Daarin wordt onder meer melding gemaakt van seksueel ongewenst gedrag dat zonder gevolg bleef en dat het vrouwonvriendelijke klimaat niet alleen getolereerd, maar door enkele topmanagers zelfs gecultiveerd werd.

Nike liet dit voorjaar weten zich sterker te gaan toeleggen op meer diversiteit in het management en een inclusievere cultuur. Volgend op een intern onderzoek verhoogde het bedrijf het salaris van ruim 7.000 medewerkers wereldwijd met zo’n 10 procent. The Guardian meldt dat het sportmerk geen reactie wil geven op de lopende rechtszaak.

 

Supreme-fans massaal naar krantenwinkel, run op speciale editie New York Post

Supreme-fans haastten zich afgelopen maandag naar de kiosk om een speciale editie van de New York Post te bemachtigen. Voor de promotie van de nieuwe najaarscollectie sloeg het populaire streetwearmerk namelijk de handen ineen met de krant. Maandag sierde het rode Supreme-logo een verder blanco pagina van de Post.

De Post rekende op een stormloop en had meer exemplaren laten afdrukken dan gebruikelijk, maar desondanks was de maandagkrant op veel plaatsen in een mum van tijd uitverkocht. Rond half tien ’s ochtends waren de eerste exemplaren alweer op eBay te vinden. De prijzen lopen op tot meer dan $50 dollar, terwijl je in een tijdschriftenwinkel $1 dollar voor de Post betaalt. De samenwerking werkt overigens twee kanten op; de herfstcollectie van Supreme bevat een trui met krantenprint.

 

 

New York Post on newsstands now. @nypost

Een bericht gedeeld door Supreme (@supremenewyork) op

VF Corp brengt Lee en Wrangler onder in nieuw bedrijf 

VF Corporation gaat de denimmerken Lee en Wrangler in een nieuw bedrijf onderbrengen, zo bericht Reuters. Ze willen hun focus vooral leggen op de meer winstgevende merken Vans en The North Face.

Het voorlopig nog naamloze bedrijf zal de denimactiviteiten van VF Corp op zich nemen. Hieronder vallen de merken Lee, Wrangler, Rustler en Rock & Republic. Deze bedrijven genereren ongeveer 2,5 miljard dollar, zo meldt The Wall Street Journal.

Vorige week vrijdag meldde dezelfde krant dat VF Corp strategische opties voor zijn denim-business aan het verkennen was, waarbij één van de mogelijkheden een verkoop van Lee en Wrangler was.

VF verwacht de spinoff af te ronden in de eerste helft van 2019. Scott Baxter, momenteel groepsvoorzitter van VF voor de regio America West, zal als ceo van het nieuwe bedrijf dienen.

 

Tenue de Nîmes viert tienjarig bestaan met 10 exclusieve samenwerkingen

De Amsterdamse retailer Tenue de Nîmes bestaat in november 10 jaar en viert het jubileum met 10 samenwerkingen met 10 internationale merken, zo laten ze weten in een persbericht.

Op 6 september opent de denimretailer de reeks samenwerkingen met Vans. Samen lanceren ze een Tenue de Nîmes ‘Indigo Authentic’ schoen. Deze gelimiteerde sneaker is ontworpen door de ceo van Tenue de Nîmes Menno van Meurs en zijn designteam, samen met het iconische Amerikaanse sneakermerk.

Na deze aftrap zal de winkelier iedere maand van zich laten horen door één of meerdere samenwerkingen te lanceren. Op de agenda staan edities in samenwerking met Red Wing Shoes, Momotaro (Japan Blue), AgoldE en Converse. In mei 2019 sluit Tenue de Nîmes af met een reproductie van een 70’s Levi’s 501 uit het vintage archief van Van Meurs, in samenwerking met het Levi’s Vintage Clothing designteam in San Fransisco.