TOP

Suitsupply: expansie in Azië, minder winkels in Nederland

Een eerste winkel in Shanghai en plannen voor verdere expansie in Azië: Suitsupply bouwt gestaag verder aan zijn internationale imperium. Toch ziet het Nederlandse pakkenmerk in eigen land vooral toekomst in online.

Na het experimenteren met een pop-up store was het zaterdag 11 juli eindelijk zo ver: Suitsupply opende zijn eerste winkel van 600 vierkante meter in Shanghai. De opening is het begin van verdere expansie in China en de rest van Azië, vertelde ceo Fokke de Jong in een interview aan Nu.nl. “De Chinese overheid steunt ons omdat zij een ander soort retail wil, bereikbaarder, niet die van corruptie en de geschenkcultuur. De Chinese economie stort in en wij maken daar gebruik van”, aldus De Jong.

Beheerste groei

Ook is het Nederlandse pakkenmerk van plan op korte termijn een winkel in Sydney te openen. Toch is de snelle groei volgens De Jong slechts betrekkelijk. “We hebben in de Verenigde Staten de afgelopen vier jaar dertien, veertien winkels geopend. Dat is naar Amerikaanse begrippen niet veel. We kiezen bewust voor een beheersbaar, natuurlijk groeitempo. In China gaan we dit op dezelfde manier aanpakken.”

Minder winkels in Nederland

In eigen land verwacht De Jong juist dat het aantal filialen van Suitsupply gaat afnemen. “De komende vijf jaar gaan worden onze winkels groter, maar tegelijkertijd worden het er minder. Er komen steeds meer klanten die puur online leven, dat zie je in de Verenigde Staten al gebeuren. Dan heb je geen fijnmazig winkelnetwerk meer nodig, maar bijvoorbeeld één grote winkel in het noorden van Nederland, waar mensen een dagje naartoe komen.”