TOP

Suitsupply-baas Fokke de Jong met de dood bedreigd

Fokke de Jong, ceo van Suitsupply, is met de dood bedreigd. En dat allemaal vanwege de nieuwe reclamecampagne van het pakkenmerk.

Suitsupply staat altijd garant voor spraakmakende campagnes, die doorgaans bestaat uit een combinatie van mooie pakken en mooie vrouwen. Daar is niet iedereen altijd even blij mee, zo ook nu. Deze week lanceerde Suitsupply een nieuwe serie. Op de posters zijn bijvoorbeeld twee mannen in een pak te zien die van de borsten van een vrouw afglijden. 

De campagne kon meteen rekenen op weerstand. Op twee plekken in het centrum van Amsterdam de posters beplakt met maandverband en beklad met de teksten ‘I am not a playground’ en ‘Fokke, je gaat te ver!’

Posters onderspuiten

De 22-jarige Michelle Janssen startte het Facebook-evenement ‘Suit Supply (sic) posters onderspuiten‘, op 6 maart wil zij alle posters onderspuiten met roze spray of ‘met pis’ besmeuren.

Tegen Het Parool zegt ze: “Je wil er geen aandacht aan besteden. Dit is precies wat ze willen. Maar seksisme negeren kan niet. Dit is niet ok. Mannen worden neergezet als dominant en de vrouw als object.” 

Doodsbedreiging

Maar nu blijkt dat Fokke de Jong wat minder onschuldige feedback heeft ontvangen. Tegen de Amsterdamse zender AT5 zegt hij dat hij met de dood is bedreigd: “Er is wel wat aan de hand in Amsterdam, want wij zijn inmiddels ook al met de dood bedreigd. Dus als ik dan mag kiezen, dan zou ik liever voor maandverband en onderspuiten kiezen”.

Van seksisme is volgens De Jong geen sprake: “Wat ik zie is een hele grote vrouw die als reus is neergezet en mannen die als dwergen, als speelpoppen, van deze vrouw worden afgebeeld. Zij laat deze mannetjes, deze kindertjes, van haar afglijden. Ik vind het een hele trotse, sterke vrouw”.

De Reclame Code Commissie heeft inmiddels 10 klachten ontvangen. 

 

Eerdere ophef:

Opnieuw ophef over campagne Suitsupply [2015]

Suitsupply onder vuur door topless modellen [2014]

Nieuwe campagne Suitsupply veroorzaakt beroering [2010]