Nieuwsgierig naar de artikelen achter de inlog van textilia.nl?

30 dagen gratis toegang

TOP

Stormen houden huis in winkelstraat, Forever 21 en Victoria’s Secret verkocht

De Nederlandse winkelstraten waren in februari een stuk minder druk door stormen Ciara en Dennis. Verder: Forever 21 en Victoria’s Secret gaan over in nieuwe handen en Zeeman lanceert een uniseks collectie. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 21 februari.

Stormen Ciara en Dennis houden ook huis in winkelstraten

De winkelstraat voelt het effect van de stormen Ciara en Dennis, die in de eerste twee weken van februari over ons land trokken. Uit cijfers van retailadviesbureau RMC blijkt dat de winkeldrukte in week 6 en 7 fors is afgenomen ten opzichte van dezelfde periode in het jaar daarvoor. “Slecht weer in combinatie met rustige winkelstraten zagen we wel vaker”, stelt de organisatie in een persbericht. “Maar nog niet eerder zagen we dat het weer zo’n grote invloed had op de winkeldrukte van de gehele week.” Dat was vooral merkbaar op zondag 16 februari; toen trokken de Nederlandse winkelstraten in totaal 35 procent minder bezoekers. RMC oppert dat de uitgestelde winkelbezoeken mogelijk alsnog later ingehaald kunnen worden, nu de krokusvakantie in grote delen van het land begonnen is.

Overname Forever 21 afgerond

De overname van fast fashionretailer Forever 21 is rond. Merkmanagementbedrijf Authentic Brands Groep (ABG) vormt hiervoor een strategisch partnerschap met de Simon Property Group (SGP) en Brookfield Property Partners. Dat meldt de organisatie in een persbericht. ABG en SGP verwerven beiden 37,5 procent van de intellectuele eigendommen en operationele activiteiten van de retailer en Brookfield 25 procent. Hun eerste doel is de teruglopende verkopen weer op gang krijgen, met trendy ontwerpen en een duurzamere toeleveringsketen. “Forever 21 is een sterk retailmerk met een ongelooflijk bereik en een enorm onaangeroerd potentieel”, zegt Jamie Salter, de oprichter en ceo van ABG. “We kijken ernaar uit om met het F21-team en onze partners wereldwijd te werken en de kernactiviteiten van het merk nieuw leven in te blazen.”

Zeeman lanceert uniseks-collectie

Zeeman stapt in de unisekstrend met de nieuwe #Basicz-collectie. De lijn is ontwikkeld voor mannen en vrouwen en bestaat uit hoodies, oversized sweaters en ruimte T-shirts in onder meer zwart, poederroze, ijsblauw en crème. De items zijn gemaakt van biologisch katoen en kosten tussen de €6,99 en €14,99. De #Basicz-lijn wordt op 29 februari 2020 gelanceerd.

Victoria’s Secret naar private investeringsmaatschappij

Ook Victoria’s  Secret is verkocht. L.Brands heeft 55 procent van de aandelen in het lingeriemerk, met een waarde van zo’n 525 miljoen dollar, verkocht aan de private investeringsmaatschappij Sycamore Partners. Dat melden diverse media, waaronder De Telegraaf. Het moederbedrijf behoudt 45 procent van de aandelen. Tegelijkertijd laat de 82-jarige topman Leslie Wexner weten een stap terug te doen. Hij blijft nog wel als erevoorzitter in het bestuur van het bedrijf.

Opnieuw forse kritiek op Victoria’s Secret vanwege verspilling

Nog meer nieuws over Victoria’s Secret. Het lingeriemerk ligt, na de kritiek van oud-Angels op de ’vrouwonvriendelijke bedrijfscultuur’, alweer onder vuur. In een vuilnisbak dicht bij een recent gesloten vestiging in Colorado werd een grote hoeveelheid bh’s aangetroffen. Dat meldt The Guardian op basis van lokale berichtgeving. De Amerikaanse Melanie Gelinas, die boven de voormalige lingeriewinkel woont, vond de weggegooide items. “Het zullen er honderden zijn geweest”, vertelt ze aan de Amerikaanse nieuwszender 9News. “Zo zonde. Die producten gaan nu naar de stortplaats, terwijl ze ook naar een daklozenopvang of opvanghuis voor vrouwen hadden kunnen gaan.”

Victoria’s Secret is niet het enige bedrijf dat verspilling wordt verweten. Zo kwam Burberry in 2018 in negatief het nieuws nadat bekend werd dat het modehuis voor €31 miljoen euro aan ‘overtollige’ voorraad had vernietigd. Wel is de blunder voor Victoria’s Secret extra pijnlijk vanwege de andere recente schandalen rond het merk. “We betreuren het hoe dit kan overkomen”, zegt een woordvoerder tegen The Guardian. “De weggegooide stukken zijn sampleproducten, waaronder bh’s van onze paskamers. De rest van de inventaris is verdeeld over andere vestigingen.”

Beeld: RMC (grafiek), Zeeman