TOP

Stitcher wint Retailpitch TMO

Al enkele jaren sluiten studenten uit het vijfde semester van TMO, Hogeschool voor Modemanagement, hun periode af met een Retailpitch, een onderdeel van het afsluitend project Visual Marketing. Veertien weken lang werken de studenten intensief aan een vernieuwend retailconcept voor de modebranche. Di seizoen kwam Stitcher als beste concept uit de bus.

In een korte, dynamische presentatie van tien minuten moesten 4 groepen studenten de creatieve, bedrijfseconomische, marketingtechnische en commerciële aspecten van hun zelf ontwikkelde retaiconcept presenteren aan een jury van 4 professionals en hun medestudenten.

Het spits werd afgebeten door Shift menswear, een retailconcept met vrijetijdskleding voor mannen van 35 tot 65 jaar. Het tweede concept, Stitcher, is een project dat mensen laat samenkomen en hun eigen kleding laat customizen, eventueel onder begeleiding van jonge designers. Both, concept nummer 3, is een kledingwinkel voor dames en heren van 45 tot en met 64 jaar met een zorgvuldig geselecteerd assortiment van modieuze merken en hoogstaande kwaliteit in het midden tot hoge prijssegment. Traid Fair sloot de rij met een lifestyle-concept voor mannen en vrouwen die hun identiteit willen benadrukken door zich uniek te kleden in tweedehands kleding. In een verrassende kunnen mensen behalve kleding kopen ook ruilen of laten customizen.

 

Voor de 4 juryleden waren originaliteit, lef, financiële onderbouwing, visie en natuurlijk de uitwerking de key-items. Duidelijk was de tweedeling in de teams. Both en Shift namen beide een traditioneel retailconcept als uitgangspunt, met de daarbij behorende gebruikelijke goederenstromen en verdienmodellen. Stitcher en Traid Fair daarentegen kozen bewust voor ongebaande paden met hun keuze voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. De jury was het er al snel over eens dat de uiteindelijke winnaar bij deze laatste twee gezocht moest worden. Traid Fair kwam met een professionele presentatie, had goed nagedacht over de locatie van hun concept en de inrichting van hun winkel. Origineel is het ruilconcept, waarmee zij de handel in tweedehands kleding een boost willen geven. Dat Traid Fair de tijdgeest goed te pakken heeft, blijkt uit het de manier waarop ze van plan zijn met hun doelgroep te communiceren: opzoeken op festivals en andere evenementen, daar waar de doelgroep is. Bedrijfsmatig gezien had de jury wat vraagtekens bij de financiële kant van het verhaal. Hoe ga je al die verschillende geld- en goederenstromen beheren? Hoe waardeer je de aangeboden tweedehands kleding? Het team van Stitcher nam de zaal bij de hand en voerde het mee langs alle facetten van hún concept: een project dat mensen laat samenkomen en hun eigen kleding laat customizen, al dan niet onder begeleiding van jonge, upcoming designers. Vooral vanwege de vele mogelijkheden die dit project biedt, op het gebied van sponsoring, community building en trend setting, en de originaliteit van het concept, was de jury van mening dat Stitcher net even wat meer potentie had dan Traid Fair, en daarom als winnaar uit de bus kwam.