TOP

Sterk half jaar voor Primark, Norah opent filiaal in België en eerste brandstore voor Nubikk

Primark heeft de verkopen en winst over laatste half jaar zien stijgen. Verder: koningin Máxima en prinses Amalia vierden Koningsdag in creaties van Natan, modeketen Norah steekt de grens over en deze merken hanteren een bijzondere strategie om hun collecties exclusief te houden. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van maandag 29 april.

Primark ziet verkopen en winst over laatste half jaar stijgen

Primark heeft een sterk half jaar achter de rug. Dat meldt Nu.nl op basis van de door moederbedrijf Associated British Foods (ABF) gepubliceerde resultaten. De verkopen stegen met 4,4 procent en ook de marges op die verkopen namen toe. De winst groeide met 25 procent naar 462 miljoen pond (ongeveer 492 miljoen euro). De stijging kan volgens Nu.nl deels worden verklaard door de grote hoeveelheid nieuwe winkels. Recent opende Primark in Birmingham nog de deuren van haar grootste winkel tot nu toe, een filiaal met een oppervlakte van 14.800 vierkante meter en vijf verdiepingen. De keten verwacht in het huidige boekjaar nog ruim 88.000 vierkante meter aan winkelruimte toe te voegen met onder meer winkels in Brussel en Bordeaux.

Nubikk opent brandstore in Amsterdam

De Amsterdamse 9 Straatjes heeft er binnenkort een schoenenwinkel bij. Het Nederlandse schoenenlabel Nubikk opent aan de Keizersgracht 233 een flagshipstore, meldt Schoenvisie. Het wordt de eerste brandstore voor het merk; tot nu toe was Nubikk alleen verkrijgbaar via de eigen webshop en wholesale.

Oranjes vieren Koningsdag in creaties van Natan

Koningin Máxima vierde Koningsdag 2019, op zaterdag 27 april in Amersfoort, in een custom made ontwerp van Natan. Ook prinses Amalia koos voor een creatie van het Belgische modehuis. Dat meldt het merk in een persbericht. Máxima droeg een zandkleurige linnen top en broek met oranje geborduurde bloemen. Ze maakte haar outfit af met een bijpassende hoed van banaanvezel en zijde van ontwerper Fabienne Delvigne. Haar oudste dochter verscheen in een driekwart jurk van mousseline zijde met een abstracte print in rood, geel en blauw.

Trend: voor deze mode moet je moeite doen

Hoe blijf je als modemerk anders – en daarmee aantrekkelijk – in een tijd waarin alles binnen een paar muisklikken bereikbaar is? Merken als RUH Collective en het high-tech sportkledingmerk Wone ontwikkelden een bijzondere strategie: klanten moeten lid worden om de collectie te kunnen zien en er iets te mogen – let op: mógen – kopen. Exclusiviteit is de nieuwe luxe, stelt Volkskrant Magazine in een analyse, met schaarste en restrictie als eeuwenoude middelen. “Want waar je niet zomaar naar binnen mag, dáár wil je het allerliefst zijn.”

Norah opent eerste Belgische filiaal

Norah steekt de grens over. De Nederlandse vrouwenmodeketen heeft een vestiging geopend in het luxueuze winkelcentrum Stadsfeestzaal in Antwerpen, de eerste Belgische winkel voor de formule. Daar blijft het niet bij; volgens Retailnews verwacht Norah meer winkels in België te openen, al zijn de exacte locaties nog niet bekend. De kledingketen zei eerder tegen Retailnews dat het in het komende jaar elke maand twee filialen wil openen, wat moet leiden tot een groei van zo’n 150 procent. De teller staat inmiddels op meer dan 50 winkels in Nederland en Duitsland. 

Grote partij vervalste merkkleding in beslag genomen

De Fiscale Inlichtingen en Opsporingsdienst (FIOD) heeft vorige week een 34-jarige Haarlemmer en een 21-jarige Amsterdammer aangehouden op verdenking van handel in valse merkkleding. Dat meldt het Noordhollands Dagblad. De FIOD trof op twee bedrijfsadressen opslagboxen vol namaak merkkleding en -schoenen aan. Bij drie woningen in Amsterdam, Amstelveen en Haarlem werd €32.000,- in cash in beslag genomen. Het FIOD benadrukt dat het in Nederland verboden is om merkartikelen na te maken en in valse merkartikelen. “Inbreuken op intellectuele eigendomsrechten zijn uitgegroeid tot een fenomeen met internationale dimensies.”

Foto: Natan (zomercollectie 2019)