TOP

Steeds meer kledingwinkels weer open, consument schroeft aankopen terug en Zalando gaat voor 350 miljoen euro bezuinigen

Het aantal kledingwinkels dat de deuren weer opent neemt toe. Verder: het aantal pintransacties bij fysieke winkels ligt ruim een derde lager dan een jaar eerder, Zalando gaat in de kosten snijden en Tassenmerk MYoMY en Waste2wear lanceren collectie uit gerecycled plastic. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 10 april.

Steeds meer kledingwinkels weer open

Het aantal kledingwinkels dat de deuren weer opent neemt toe. Bestseller zetten voor een flink aantal formules de deuren weer open. Vero Moda, Vila, Pieces, Name It En Jack&Jones openen een geselecteerd aantal winkels. Ook Suitsupply, Bristol, Van Haren en Bever gaan weer open na sluiting vanwege het coronavirus. Bij Van Haren zijn op enkele vestigingen in het centrum van Amsterdam na alle ruim 140 winkels weer geopend. Hetzelfde geldt voor Bastiaansen Modestad, na een bezoek van burgemeester Depla en wethouder Adank besloot de winkel weer open te gaan, zo meldt BN/De Stem.

ING: Consument schroeft aankopen flink terug

Consumenten schroeven hun aankopen flink terug. Sinds afgelopen week ligt het aantal pintransacties bij de fysieke winkels ruim een derde lager dan een jaar eerder. Dit blijkt uit een analyse van het ING Economisch Bureau op basis van pintransactiedata van ING. Wel stijgt het gemiddelde bedrag per pintransactie licht. Dat geldt niet voor mode- en schoenenwinkels. Het gemiddelde pinbedrag daalt van 46,93 naar 35,58. Het aantal pinbetalingen daalde bij de categorie Uiterlijk (kledingwinkels, juwelier, parfumerie, etc) met 81 procent. De totale pinomzet in de deze categorie daalde met 85 procent.

Tegelijkertijd verschuift een deel van de consumentenaankopen naar online – het aantal betalingen aan webshops laat een toename zien van zo’n 25 procent. Toch compenseert dit lang niet de daling in fysieke pintransacties. Het gemiddelde bedrag dat consumenten online besteden is duidelijk gedaald, met 10 procent.

Zalando gaat in de kosten snijden en wil zo 350 miljoen euro besparen

Zalando gaat voor 350 miljoen euro in de kosten snijden om de nieuwe coronaviruscrisis te doorstaan ​​zonder ontslagen, zei de Duitse online moderetailer op donderdag, schrijft Fashion Network. Een woordvoerster bevestigde het cijfer voor bezuinigingen dat voor het eerst werd gerapporteerd door het tijdschrift Business Insider. Zalando zei vorige week dat het de uitgaven en investeringen aan het korten was, omdat de lockdowns door het coronavirus de verkoop en winstgevendheid aantasten. Daarnaast wil Zalando hun initiatief om de momenteel gesloten winkels te helpen online te verkopen, versnellen.

Tassenmerk MYoMY en Waste2wear lanceren collectie uit gerecycled plastic

MYoMY en duurzame textielproducent Waste2Wear zijn een nauwe samenwerking aangegaan, met als doel kennis te delen en MYoMY’s eerste tassencollectie uit volledig gerecycled plastic te ontwikkelen. Het resultaat is deze week gelanceerd en is een lichte en sportieve My Circle Bag-collectie.

De buitenkant en de voering van de My Circle Bag collectie is gemaakt van Waste2Wear-stoffen, deze bestaan voor 100% uit gerecyclede post-consumer plastic afval flessen. Voor elke tas zijn 6 tot maximaal 36 plastic flessen nodig. Door simpelweg met Waste2Wear stoffen te werken, heeft MYoMY kunnen voorkomen dat 224.760 plastic afval flessen op de vuilnisbelt of in onze oceanen terecht zouden zijn gekomen.

H&M gaat een miljard euro lenen

H&M vergroot zijn liquiditeitsbuffer doordat het coronavirus modebedrijven over de hele linie blijft tarten. In een verklaring kondigde de fast-fashionretailer aan dat het een doorlopende kredietfaciliteit van 980 miljoen euro ($ 1,1 miljard) heeft verkregen. De nieuwe bankfaciliteit voor een jaar biedt de mogelijkheid tot verlenging met zes maanden. Daarnaast heeft het bedrijf een niet-opgenomen faciliteit ter waarde van 700 miljoen euro, die het in 2017 heeft ondertekend en die in 2024 zal aflopen.