TOP

Stadsjongeren kopen meer luxe fashion, helft bedrijven moet TVL (deels) terugbetalen en Phoebe Philo lanceert eigen label

Stadsjongeren geven meer uit aan kleding dan hun leeftijdsgenoten in dorpen. De helft van de bedrijven waarvan de tegemoetkoming voor vaste lasten over juni-september 2020 (TVL-1) definitief is vastgesteld moet hun voorschot (gedeeltelijk) terugbetalen. En designer Phoebe Philo start haar eigen modehuis. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 13 juli 2021.

Jongeren in stad geven meest uit aan kleding

Waar jonge inwoners in dorpen gemiddeld 140 euro per transactie uitgeven, is dat in steden rond de 200 euro. Dit blijkt uit meer dan 200.000 transacties bij de ruim 300 kledingwinkels die luxe fashion, sneakers en accessoires verkopen via Winkelstraat.nl. Luxe fashion lijkt steeds meer de standaard te worden voor jongeren in de Randstad. Generatiegenoten in de provincie houden echter wat meer de hand op de knip. Van de tien grootste Nederlandse steden spannen jongeren in Almere de kroon met een gemiddeld orderbedrag van 226 euro, gevolgd door Rotterdam en Amsterdam. De jonge generatie in Nijmegen is het meest spaarzaam, en ook in Eindhoven ligt het gemiddelde bestelbedrag een stuk lager.

In tegenstelling tot de verschillen in uitgaven is de populariteit van merken overal gelijk. Het Italiaanse Dsquared2 is bij uitstek het populairst, gevolgd door Parajumpers en Airforce. Het luxe merk Balenciaga is met name populair in Amsterdam. Hoewel het gemiddelde bonbedrag in dorpen zo’n 140 euro is, zijn er ook uitzonderingen. Welvarende plaatsen zoals Laren, Blaricum en Heemstede doen niet of nauwelijks onder voor de grote steden. Zo is het gemiddelde orderbedrag in Laren 249 euro, in Blaricum 235 euro en maken jongeren in Heemstede gemiddeld 211 euro per bestelling over. Populaire merken in deze regio zijn eveneens Parajumpers, Dsquared2 en Airforce.  

Helft bedrijven met TVL-1 boekten minder omzetverlies dan verwacht

Van de ongeveer 32.000 bedrijven waarvan de tegemoetkoming voor vaste lasten over juni-september 2020 (TVL-1) definitief is vastgesteld, moet 16 procent hun voorschot volledig terugbetalen. Dat meldt het CBS op basis van cijfers over steunmaatregelen voor bedrijven, gemaakt op verzoek van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK). Ongeveer 34 procent behoudt de tegemoetkoming, maar deze wordt wel lager vastgesteld dan eerder aangegeven. Bij ongeveer 12 procent van de bedrijven wordt de tegemoetkoming juist hoger. Het verschil tussen het eerder toegekende en vastgestelde bedrag hangt samen met het verschil tussen het vooraf ingeschatte omzetverlies en de gerealiseerde omzet van het bedrijf. Vooral in de horeca en de overige dienstverlening (oa. kappers en schoonheidssalons) was de vaststelling lager dan de toekenning (beiden 58%) en moet er terugbetaald worden. In de handel (waar de detailhandel onder valt) ging het om 54 procent van de bedrijven.

Genomineerden ABN Amro Sustainable Retailer of the Year

Onder de kanshebbers voor de ABN Amro Sustainable Retailer of the Year 2021-2022 en de ABN Amro Newcomer Retail Award 2021-2022 zitten geen modebedrijven. Auping, Ekoplaza en Tony’s Chocolonely zijn door de vakjury aangemerkt als kanshebber voor meest duurzame retailer van het jaar. Ook Zeeman, Studio Anneloes, Yoni, Naïf, Ikea, Moyee Coffee en Pieter Pot zijn door de jury beoordeeld, maar haalden de top 3 niet. Algorithmic Parfumery, De Lokalist en Food for skin zijn in de race voor beste nieuwkomer. Hier haalden Mercer, Savara Intimates, Naduvi, Thuisuiteten.nl, Hellochair.nl en Nieuw Mos de top 3 niet na beoordeling door de vakjury. Op 28 oktober worden de winnaars bekend gemaakt.

Phoebe Philo lanceert eigen modehuis

De Franse ontwerper Phoebe Philo start haar eigen modelabel. Details over de collectie zijn er nog niet, behalve dat het label staat voor ‘exceptionele kwaliteit en ontwerp’ en de naam van de ontwerper draagt. De Franse luxe investeerdersgroep LVMH heeft een minderheidsbelang in het nieuwe modehuis. Philo begon in de jaren negentig als rechterhand van Stella McCartney voor Chloé. Toen die daar in 2001 vertrok om haar eigen label te beginnen, volgde Philo haar op als creatief directeur. Van 2006 tot 2008 hield ze een sabbatical en ze was daarna tien jaar creatief directeur bij Céline. Daarna verdween ze even uit de picture. Haar ontwerpen voor Céline stonden bekend als minimalistisch, clean en tonaal in kleurgebruik.

Coronapaspoort verplicht in Franse winkelcentra

Het coronapaspoort wordt in Frankrijk voor vrijwel alle activiteiten vereist, óók voor het bezoek aan een winkelcentrum. Ook de grenscontroles worden verscherpt, schrijft Het Parool na de toespraak van president Macron dit weekend. De president is bang dat het anders dezelfde kant opgaat als in Nederland, Spanje en Portugal. Iedereen moet vanaf 21 juli een zogenoemde ‘pass sanitaire’ kunnen laten zien bij vrijwel alle activiteiten, van horeca en museum tot winkelcentra en het openbaar vervoer. Dat betekent een bewijs van inenting, een negatieve PCR-test van maximaal 48 uur oud of een positieve test van meer dan twee weken tot maximaal zes maanden oud. De maatregel geldt voor de hele bevolking vanaf twaalf jaar en ook voor toeristen. Indien reizigers niet over zo’n coronacertificaat beschikken, moeten ze een negatieve PCR-test of antigeentest (niet ouder dan 72 uur) kunnen voorleggen, zelfs bij een doorreis.

Foto: Dsquared winter 2021 via L’Estrop