TOP

Sportkleding online in de lift

Sport & recreatie is in 2015 de snelst groeiende branche in e-commerce. Opvallend: vooral vrouwen kopen vaak sportkleding online – drie keer zo vaak dan mannen – maar mannen geven daarentegen gemiddeld wel meer uit aan deze producten.

De online verkoop van sport en vrijetijdsartikelen is in het tweede kwartaal van 2015 met maar liefst 48 procent gegroeid, ten opzichte van dezelfde periode in 2014. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor van digital commerce organisatie Thuiswinkel.org. en onderzoeksbureau GfK. Diverse sportevenementen in de zomer, als Tour de France en WK Vrouwenvoetbal, maar ook de heersende gezondheidstrend lijken de belangrijkste aanleidingen voor de toegenomen bestedingen in dit segment.

Verder in kaart

Betaaloplossingsbedrijf Klarna heeft het winkelgedrag verder in kaart gebracht van deze snel groeiende consumentengroep. Zo blijkt uit data dat Nederlanders in de periode van september 2014 tot en met september 2015 gemiddeld 60,39 euro per bestelling uitgaven in de categorie sport, vrije tijd en hobby’s. Opvallend gegeven is dat mannen 6 euro meer besteden per bestelling, wat goed is voor zo’n tien procent van het gemiddelde bestedingsbedrag per bestelling.

Belangrijkste doelgroep

Toch zijn vrouwen de belangrijkste doelgroep om in de gaten te houden: bijna 75 procent van alle online gekochte sport- en vrijetijdsproducten zijn door hen aangeschaft. Consumenten tot 26 jaar geven met 50,30 euro het minst uit per bestelling. De 36-45-jarigen en 46-55-jarigen gaven het meeste uit met respectievelijk gemiddelde bedragen als 64,64 euro en 65,99 euro per bestelling. Mensen die 26-35 jaar en 36-45 jaar zijn kochten over het hele jaar bezien het vaakst sportitems. Uit het onderzoek blijkt verder dat maandag en woensdag de populairste dagen zijn voor online aanschaf van deze artikelen.