TOP

Sportfocus 2010 wordt vervolgd in 2011

Uit het onderzoek Sportfocus 2010 'De sportmarkt van de toekomst' kwam naar voren dat meer dan veertig procent van de klanten een sportwinkel verlaat zonder aankoop. Een kwalijke zaak én voor het Hoofdbedrijfschap Detailhandel en CBW-Mitex reden om de handen ineen te slaan. Het resultaat: een vervolgtraject in de vorm van een 'hands-on' website en seminars.

Meestal verdwijnen structuuronderzoeken binnen de Nederlandse sportbranche na publicatie in de prullenbak. Om te voorkomen dat het met Sportfocus 2010 net zo gaat is door de Sportadviescommissie van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel besloten een vervolgtraject in gang te zetten. Volgens de commissie zijn de aanbevelingen en uitkomsten van het omvangrijke onderzoek naar de huidige stand van zaken en de toekomst van de vaderlandse sportbranche te belangrijk en in sommige gevallen te verontrustend om Sportfocus 2010 geen vervolg te geven.

Gratis website
Sportfocus deel 2 wordt ingevuld op twee manieren. Ten eerste zal er binnenkort de nieuwe website ‘Sportfocus online’ worden gelanceerd. Het complete onderzoeksrapport en updates over de voortgang van het vervolgtraject zullen hierop te vinden zijn. Ook worden op de site de uitkomsten gepubliceerd van toetsingen en effectmetingen die regelmatig gaan plaatsvinden door middel van seminars. De site zal een kosteloos hulpmiddel voor sportwinkeliers zijn om de adviezen en aanbevelingen in de praktijk te gebruiken.

Seminars
Ten tweede zullen ondernemers kunnen deelnemen aan een serie seminars. Het thema ‘lost sales’ zal als centraal thema voor deze seminars dienen. Marius Rovers, tegenwoordig eigenaar van bureau eMeneM, ontwikkelde in samenwerking met Frank Quix van Q & A Research en Chantal Roedeman van shop-ology de seminars. Ook Dave Quadvlieg branchemanager Sport bij CBW-Mitex is nauw bij het projet betrokken.

Onderwerpen
De eerste seminar is op 16 mei en is gratis. Het vervolg is op 27 juni en de kosten bedragen dan 75 euro. Onderwerpen die onder andere aan bod komen zijn:
– Waarom verlaten klanten de winkel daadwerkelijk met lege handen ook al waren hun intenties anders? En wat kun je daar aan doen?
– Hoe kan ik de resultaten opkrikken?
– Welke key succesfactoren beïnvloeden de winstgevendheid?

Wie geïnteresseerd is of meer informatie wil ontvangen kan een e-mail sturen naar Marius Rovers of Dave Quadvlieg.