TOP

Specialisten overtreffen A-merken op de Pitti Uomo

Veel 'wow' effecten waren er deze keer niet op de mannenmodebeurs Pitti Uomo. Veel merken borduren op dezelfde voet als vorig jaar voort. Wel is er een interessante opmars bezig van kleinere spelers die zich op één product focussen, en daarin uitblinken.

Veel merken spelen in deze moeilijke tijden van recessie op safe en leunen op oude, vertrouwende historische waarden, zo blijkt uit rondgang op de Pitti Uomo die van 11 tot 14 januari plaatsvond. Eén van deze merken die zijn ‘heritage’ gebruikt is Arrow. Het merk herontwikkelt voor de nieuwe collectie tientallen jaren oude patronen. Volop verkrijgbaar zijn er verder nog steeds de ongevoerde colbertjasjes en chino’s, die samen goed combineren. Chino-expert Dockers brengt overigens volgend winterseizoen een nieuwe versie op de markt (Alpha) die rondom de heupen als een jeans valt.

Nieuw
Opvallende ‘nieuwkomers’ zijn de broeken van corduroy of babyrib en stevig gebreide houtje-touwtje jassen- en vesten, die overigens steeds lichter worden. Dit is misschien wel één van de meest interessantste ontwikkelingen van dit moment. Qua kleurbeeld zie je veel camel en nachtblauw. Een opvallend accessoire zijn kleine pinnetjes die je op je revers spelt, voor net dat beetje extra cachet.

Specialisten
Vernieuwing moet misschien niet binnen de collecties van de grote merken gezocht worden, maar bij de kleinere specialistische labels die hun waar op de Pitti Uomo showden. Zo was er het nieuwe Italiaanse merk Bark, dat uitsluitend hoge kwaliteit vesten met houtje-touwtje sluitingen brengt. Voor de meer uitgesproken types is er Haversack met opvallende items, zoals cape-achtige jassen zonder mouwen en frisse colbertjes met stippenprints.

Dan is er Fence met licht verwassen tops en bottems in warme tinten. Nog zo’n merkje om in de gaten te houden is het Italiaanse MC Ritchie dat zachte jasjes brengt van Shetland wol uit Schotland. Deze zogenoemde ‘farm’-jasjes zijn zowel zakelijk als casual te dragen en daarmee natuurlijk interessant voor de Nederlandse man.

Lees meer over de trends van deze beurs in Textilia 7, die op 18 februari verschijnt.