TOP

Soul Salon: kwaliteit boven kwantiteit: ‘We hebben een aantal goede leads opgedaan’

De tweede editie van Soul Salon was bijna twee keer zo groot en trok ruim twee keer zoveel bezoekers als de eerste editie. Helaas viel het sommige exposanten qua aantal bezoekers wat tegen, maar: “De kwaliteit van de bezoekers is wél heel goed.”

Waar vorige keer Soul Salon verdeeld was over verschillende gebouwen op het Westergasterrein, was met de verhuizing naar de sfeervolle Gashouder dit keer alles in één ruimte te vinden. De stands waren in de rondte van het gebouw opgesteld, met in het midden het horecaplein. Daar werden aan het eind van de zondag ook de Storytelling Awards uitgereikt, wat voor de broodnodige reuring op de beurs zorgde. Want het was over het algemeen geen grote drukte op de beurs. Toch waren standhouders wel tevreden over de kwaliteit van de bezoekers.

Tijd nodig

“Ik heb een paar afspraken gemaakt met nieuwe klanten en ik heb zelfs een aantal orders geschreven, wat ik bijna nooit doe op een beurs”, vertelt Daniëlle den Otter van Agent D, agent van onder andere Komodo en Hinth, die voor de tweede keer op Soul Salon stond. “Maar het had van mij wel wat drukker mogen worden. Het zijn vooral de mensen die we al kennen die naar deze beurs komen, maar je wilt ook nieuwe retailers ontmoeten. Je hoort van winkeliers dat ze het veel vinden, twee beurzen op één dag. Maar aan de andere kant zou dat geen probleem moeten zijn, in het buitenland bezoeken mensen ook meerdere beurzen op een dag. Ik vind het jammer, want het concept van Soul Salon is goed. Ik heb ook wel eens op Mint gestaan en ik vind Soul Salon leuker opgezet. Ik denk dat het wat meer tijd nodig heeft voordat de beurs echt staat. Dit was pas de tweede editie.”

Soul Salon (7) Soul Salon (13)

Hinth (links) en Granny’s Finest (rechts)

Inspiration stores

Op de beurs stonden merken als A Beautiful Story, Elements of Freedom, Frisur, Granny’s Finest, Lanius, Loop.a life, Miss Green, Mud Jeans, MYOMY do goods, Noumenon, Van Hulley en Wewood. Behalve bij de merken, konden bezoekers inspiratie opdoen in een duurzame conceptstore, ingericht door Soulstores.com, het online magazine van Talita Kalloe. Hier vind je merken geïnspireerd op de natuur en gemaakt van natuurlijke materialen met respect voor de natuur. In de Future Conceptstore van het Fashion Technology Lab kon je zien hoe de winkel van de toekomst eruit ziet, dankzij allerlei technologische snufjes. Van virtueel ontwerpen en de mogelijkheden waarop technologie in kleding verwerkt kan worden tot virtueel passen.

Goede leads

Over de opzet en de sfeer op de beurs kwam niets dan lof. Het lifestyle ondergoedmerk A-dam Underwear viel op met hun boksbal in de stand en het elektrische botsautootje dat door de gangpaden reed. “De sfeer op de beurs was heel goed”, zegt Steven Borghouts, medeoprichter van A-dam Underwear. “Het publiek komt vrij gericht. Ik heb meerdere retailers gesproken die meer met duurzaamheid willen doen. Dat vind ik een hele goede zaak. We merkten dat veel mensen niet weten dat we alleen met GOTS organic cotton werken. Dat konden we hier meer uitdragen dan op Modefabriek. Dus in die zin stonden we hier goed. Maar we misten helaas wel de traffic en daar sta je uiteindelijk toch ook voor. De beurs was sowieso wel de moeite waard voor ons, want we hebben een aantal goede leads opgedaan en ook orders geschreven.” Ook hij signaleert dat het lastig is om bezoekers van Modefabriek naar de andere kant van de stad te krijgen voor Soul Salon. “Ik vind het jammer dat er nog geen optimale samenwerking met Modefabriek is. Want ik denk dat er zeker interesse is voor dit concept.”

Soul Salon credit Jawad Maakor (6)

Foto: Jawad Maakor.

Soul Salon versus Modefabriek

Inti Knitwear stond dit seizoen zowel op Modefabriek als op Soul Salon. “We hebben een honderdtal klanten in Nederland en de meeste komen naar Modefabriek. Dus dat blijft de belangrijkste beurs om op te staan. Al vind ik het jammer dat Mint is verdwenen”, zegt Inti-oprichter Anna Cales. “We konden last minute ook voor het eerst op Soul Salon staan, dus ik heb tussen beide beurzen heen en weer gependeld. Ik kwam verschillende klanten op beide beurzen tegen. Volgend seizoen moeten we een keuze maken tussen beide beurzen. Vooralsnog zou ik voor Modefabriek kiezen vanwege het bezoekersaantal, maar qua sfeer en duurzame omgeving heeft Soul Salon absoluut mijn voorkeur. Helaas werken de beurzen niet samen. Dat is toch juist iets van deze tijd. Het was nu te rustig op Soul Salon, dat vond ik heel jammer. Want de organisatie heeft echt iets prachtigs neergezet in een goede sfeer met mooie duurzame merken.”

Twee keer zo groot

Soul Salon-oprichter en creatief directeur Cecile Scheele kijkt tevreden terug op de tweede editie van de beurs. “Het was heel spannend hoe de nieuwe locatie zou uitpakken, maar daar kregen we alleen maar positieve reacties op. Er waren bijna twee keer zo veel exposanten en ruim twee keer zoveel bezoekers als vorige keer. Dus we zien dat er potentie in het concept zit. Maar we moeten wel reëel blijven. Het is pas de tweede editie en qua traffic is het zeker geen Modefabriek. Veel traffic is ook niet per definitie beter. Ik heb exposanten gesproken die het hartstikke druk hebben gehad en andere die het misschien niet zo druk hadden maar die wel orders hebben geschreven en afspraken met nieuwe klanten hebben gemaakt. Daar maak ik meer succes uit op dan dat het zwart ziet van de mensen. Belangrijk is dat duurzaamheid leeft en steeds meer ondernemers die kant op willen. Het is aan ons om het in de juiste sfeer en met het juiste aanbod neer te zetten.”

Soul Salon credit Jawad Maakor (8)

Foto: Jawad Maakor.

Puur en ambachtelijk

De organisatie van de beurs heeft zijn best gedaan om het de bezoekers zo makkelijk mogelijk te maken om Modefabriek te combineren met Soul Salon. Met een gratis pendelservice met Tesla’s die tussen beide beurzen rijden en een avondopenstelling op zondag zodat bezoekers na sluiting van Modefabriek door konden naar Soul Salon. “Het is aan ons om het de bezoekers makkelijk te maken. De shuttleservice heeft af en aan gereden en ik begreep dat er op een bepaalde moment enorme rijen stonden, dus een volgende keer moeten we dat nóg beter te faciliteren, want misschien zijn er daardoor wel mensen afgehaakt. Natuurlijk, het makkelijkste zou zijn als beide beurzen op dezelfde locatie worden gehouden. Maar het wordt lastig om in de RAI dezelfde sfeer en beleving neer te zetten als in de Gashouder. Sommige retailers vonden Soul Salon een verademing na Modefabriek. Niet het massale en de herrie, maar het pure en ambachtelijke. Het heeft ook tijd nodig. Volgende keer zullen de paden misschien ook niet platgetreden worden, maar als we elke editie een beetje groeien zijn we al hartstikke tevreden.”

Dit posten retailers op Instagram over Soul Salon: