TOP

Social media door merken anders gebruikt

Vorige maand presenteerde Social Embassy de Social Media Monitor. Uit het jaarlijkse onderzoek blijkt dat het gebruik van social media door merken verandert. Lees hier hoe.

Op initiatief van Social Embassy is ook dit jaar weer onderzoek gedaan naar de inzet van social media door top merken in Nederland. Vorige maand werd de Social Media Monitor voor de zesde keer gepresenteerd. Textilia selecteerde de highlights.

Stijging webcare

Social media worden door merken steeds vaker ingezet als servicekanaal. Het aantal merken dat social media voor webcare gebruikt steeg van 74 procent vorig jaar naar 95 procent dit jaar. Dit is niet gek, aangezien consumenten ook steeds vaker social media inzetten voor service gerelateerde berichten.

Weinig betrokken

Volgens het onderzoek worden consumenten door merken nog te weinig betrokken. Ook een dialoog voeren wordt soms nog als moeilijk ervaren. Als merken al contact zoeken met volgers, bijvoorbeeld door een vraag te stellen, waarop door een volger wordt gereageerd, reageert het merk daarna niet meer.

Fulltime job

Vorig jaar besteedde 34 procent van de merken 1 FTE aan de functie social media manager. Dit jaar is dat percentage gestegen tot 42 procent. Maar liefst 89 procent van de merken legt de verantwoordelijkheid voor social media activiteiten bij de marketingafdeling neer.

Kosten

Dit jaar besteedde 6 procent van de onderzochte merken meer dan 600.000 euro aan social media. Vorig jaar besteedde slechts 1 procent van de merken meer dan 500.000 euro.

Beste Nederlandse modemerken

Op basis van interne organisatie en inzet van social media, heeft Social Embassy een ranglijst van deelnemende merken opgesteld. Hieruit blijkt welke drie modemerken dit jaar het beste waren met social media. De top drie ziet er als volgt uit.

  1. Wehkamp
  2. De Bijenkorf
  3. Hunkemoller

Bekijk hier het hele rapport.

Deze internationale modemerken hebben de meeste followers op Instagram en Twitter