TOP
Snapchat

Snapchat breidt uit met mode-innovaties, Karl Lagerfeld overgenomen en nieuwe artistiek directeur Off-White

Off-White heeft een nieuwe artistiek directeur aangewezen, bezorgdienst DPD opent de eerste winkel waar consumenten bestelde kleding kunnen passen en modemerk Karl Lagerfeld is overgenomen. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 2 mei.

Modemerk Karl Lagerfeld overgenomen voor 200 miljoen euro

G-III Apparel Group kondigt maandag aan dat het een overeenkomst is aangegaan om het resterende belang van 81 procent in het modemerk Karl Lagerfeld over te nemen voor 200 miljoen euro, meldt Business Wire. De modegroep koopt het extra belang in het merk van een groep particuliere en publieke investeerders, geleid door Fred Gehring van Amlon Capital BV. G-III bezit momenteel 19 procent van Karl Lagerfeld en wordt door deze transactie de enige eigenaar van het merk. De transactie is goedgekeurd door de raad van bestuur van beide bedrijven. Morris Goldfarb, CEO van G-III Apparel Group zegt over de overname: “Sinds we in 2015 een belang in het merk hebben verworven, heeft G-III Karl Lagerfeld uitgebouwd tot een belangrijk en snelgroeiend onderdeel van ons Noord-Amerikaanse bedrijf. De volledige eigendom van dit visionaire merk is een voortzetting van onze succesvolle samenwerking met het managementteam van Karl Lagerfeld. De toevoeging van dit iconische modemerk aan de G-III-portfolio is onderdeel van een van onze belangrijkste prioriteiten, namelijk een toename van het directe eigendom van merken en hun licentiemogelijkheden en verdere diversificatie van onze wereldwijde aanwezigheid.”

Nieuw artistiek directeur Off-White

De Britse modestylist en -journalist Ibrahim Kamara is artistiek directeur geworden van het modelabel Off-White, dat meldt Business of Fashion. Kamara neemt het creatieve stokje over van oprichter Virgil Abloh, die eind vorig jaar overleed. Kamara deed de styling van enkele modeshows van Off-White. Ook werkte hij voor labels als Stella McCartney, Burberry en Dior en was hij werkzaam als senior fashion editor voor het magazine i-D. Sinds januari 2021 is hij hoofdredacteur voor het magazine Dazed. Op Instagram zegt het merk over de benoeming: “Na het tragische overlijden van Virgil hebben we onvermoeibaar gewerkt om zijn nalatenschap levend te houden en het merk relevant te houden als referentiepunt en platform in constante evolutie. Geïnspireerd door Virgils visie en benadering van zijn kunst, hebben we een collectief van creatieve geesten gevoed die de besten in hun categorie vertegenwoordigen en een sterke en persoonlijke band met Virgil hebben. Het is een grote eer om Ibrahim aan boord te hebben, die al jaren deel uitmaakt van de Off-White-familie bij het stylen van onze shows, om toezicht te houden op de kunst en creativiteit van het merk in dit volgende hoofdstuk.”

Bezorgdienst DPD opent winkels met pasruimte

Het Duitse DPD opent de eerste eigen winkel in Berlijn, meldt Retail Detail. In deze DPD Store kunnen onder andere online bestellingen afgehaald, verzonden en geretourneerd worden, maar de bestellingen kunnen er ook uitgepakt en aangetrokken worden. De DPD Store doet ook dienst als microdepot voor lokale bezorgingen. Volgens Eric Malitzke, algemeen directeur van DPD Duitsland, wil het bedrijf hiermee de uitdagingen van online bestellen aanpakken. “We waarderen allemaal de voordelen van online winkelen, maar kennen ook de uitdagingen. Vooral als het gaat om het ontvangen van pakketten, het retourneren van goederen, de vele dozen en verpakkingen en het bezorgverkeer in stadscentra. Dit is precies waar we met onze DPD Store op inzetten, en tegelijkertijd creëren we een nieuwe merk- en winkelervaring.” Hiermee volgt DPD het voorbeeld van het voorbeeld van Box, een winkel van het Finse postbedrijf Posti in Helsinki. 

Moederbedrijf Snapchat ontwikkelt nieuwe mode-innovaties

Aankopen middels augmented reality (AR) leidt tot een vermindering van retouren met 25 procent en interacties met AR hebben een 94 procent hogere conversie dan producten die geen AR gebruiken. Dat vertelde Carolina Arguelles Navas, Head of AR Business Strategy bij Snap, het moederbedrijf van Snapchat, donderdag tijdens de jaarlijkse Snap Summit. Volgens Navas hebben sinds januari vorig jaar meer dan 250 miljoen gebruikers van Snapchat meer dan 5 miljard keer gebruikgemaakt van AR-shopping lenses. Het bedrijf kondigde tijdens de summit diverse innovaties aan, waaronder de Snap 3D Asset Manager, waarmee bedrijven sneller en eenvoudiger AR-winkelervaringen kunnen bouwen. Merken kunnen vanaf nu 3D-modellen aanvragen, beheren en optimaliseren voor elk product in hun catalogus. Shopping lenses kunnen nu in enkele seconden en zonder extra kosten worden gecreëerd. Met de Snapchat try-on Experience kunnen gebruikeres door middel van Snap AR Image Processing Technology outfit proberen zonder zich om te kleden. Dress Up is een nieuwe vaste plek op Snapchat waar alle AR-mode en try-ons van ontwerpers, retailers en modemerken te vinden zijn. Dress Up nodigt volgens Snap Snapchat-gebruikers uit om nieuwe looks te ontdekken en delen met de rest van de wereld.

Beeld: Snapchat