TOP

Sluiting Hudson’s Bay Nederland kost miljoenen, Margreeth Olsthoorn verhuist en Primark komt in actie tegen aids

Het vertrek van Hudson's Bay uit Nederland kost het concern omgerekend meer dan 200 miljoen euro. De bekende Rotterdamse retailer Margreeth Olsthoorn verhuist in januari 2020 naar een nieuwe locatie. En Fashion for Good lanceert een pilotproject voor het recyclen van plastic zakken. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 10 december 2019.

Sluiting Hudson’s Bay Nederland kost miljoenen

Het vertrek van Hudson’s Bay uit Nederland kost het concern 300 miljoen Canadese dollar (ongeveer 204 miljoen euro). Dat meldt de Volkskrant op basis van een document voor potentiële kopers van Hudson’s Bay. Het betreft de kosten voor de herstructurering en (doorlopende) huurverplichtingen van de retailer in Nederland. De aangekondigde sluiting van alle filialen eind dit jaar levert de nodige strubbelingen op. Eerder besloot de rechter dat het filiaal in Breda en de outletwinkel Saks Off Fifth in de Amsterdamse Kalverpassage open moeten blijven tot 31 augustus 2021. Niet duidelijk is of dat ook echt gebeurt. Topchef Ron Blaauw mag zijn restaurant op de bovenste verdieping van het filiaal in Amsterdam van de rechter blijven uitbaten, nadat de warenhuisketen eiste dat hij restaurant zou ontruimen.

Margreeth Olsthoorn verhuist

Retailer Margreeth Olsthoorn verhuist in januari 2020 naar een nieuwe locatie in Rotterdam. Ze verruilt de Schiedamsedijk voor de Wilheminakade in Rotterdam. Het concept blijft hetzelfde met luxe labels als Helmut Lang, Henrik Vibskov, Rick Owens DRKSHDW, Maison Margiela MM6, A.F. Vandevorst en Mads Nørgaard. De nieuwe locatie bevind zich op een interessante plek in de stad, waar high-end design (nog) niet is vertegenwoordigd. Ze is de eerste die een winkel gaat openen in dat gebied. De winkel zit naast RoomMate Hotel Bruno en de Foodhallen in het oude pakhuis Meesteren, tegenover de cruise terminal. Het gebied heeft een ‘big city vibe’ met veel hoogbouw en hippe horeca. De officiële opening is op 15 januari 2020. Afgelopen zomer opende ze met haar dochter al de nieuwe winkel Margreeth Olsthoorn x Jip _ Downtown aan de Kruiskade in het centrum van Rotterdam. Hier mixen ze high-end modemerken gemixt met upcoming underground labels, zoals Sunflower, Daily Paper, MSGM en Peak Performance.

Pilot voor circulaire plastic zak

Fashion for Good lanceert vandaag een nieuw pilotproject: The Circular Polybag Pilot onderzoekt een oplossing om het gebruik en de impact van plastic zakken in de mode-industrie te verminderen. Van gebruikte tasjes worden hoogwaardige, gerecyclede plastic tasjes gecreëerd. Het project werd aangekondigd door directeur Katrin Ley op Fashion for Good’s tweejaarlijkse Innovation event en wordt ondersteund door partners Adidas, C&A, Kering, Otto Group en PVH Corp. Er worden jaarlijks ongeveer 180 miljard plastic zakken geproduceerd om kledingstukken, schoenen en accessoires in te verpakken, verzenden en beschermen. De bestaande gerecyclede plastic zakken worden meestal gemaakt van restanten uit de productie omdat die vrij zijn van inkt of lijm. Maar dit is geen volledig circulaire oplossing omdat het afhankelijk is van de beschikbaarheid van dit hoogwaardige afval en op deze manier maar 15 procent van alle plastic zakken in omloop worden ingezameld voor recycling. De pilot richt zich op recycling met behulp van een hoog percentage post-consumer plastic zakafval, inclusief inkt en lijm. De pilot loopt drie tot vijf maanden.

Primark in actie tegen aids

Primark gaat samen met (RED) de strijd aan tegen aids. Dit doen ze met de lancering van een speciale collectie kleding en accessoires, die sinds deze maand verkrijgbaar is in alle Primark-winkels. Primark doneert tien procent van de aankoopprijs van elk verkocht item aan het Wereldfonds, of een minimum van €800.000,- ter ondersteuning van levensreddende hiv/aidsprogramma’s. Het assortiment bevat krachtige grafische ontwerpen en bestaat uit mannenkleding, vrouwenkleding, kinderkleding en accessoires. Het ontwerp is geworteld in athleisure en streetwear en het aanbod bestaat uit onder andere T-shirts, sweatshirts, hoodies en broeken.

Noviteit: digitaal statement T-shirt

De Scandinavische moderetailer Carlings en creatief bureau Virtue lanceren een augmented reality T-shirt voor Instagram. Carlings is de eerste moderetailer die gebruikmaakt van Instagrams nieuwste Target Tracking Augmented Reality. Deze technologie kon voorheen alleen op gezichten toegepast worden. Door gebruik te maken van dezelfde trackingtechnologie als de gezichtsfilters kunnen mensen digitaal nieuwe ontwerpen op het T-shirt weergeven. Met The Last Statement T-shirt kan één T-shirt verschillende statements vertonen. Het T-shirt heeft een grafisch logo dat is ontworpen als tracking punt voor smartphones. Wanneer het T-shirt wordt gefotografeerd door het Instagram filter en gedeeld wordt op social media, kunnen gebruikers via hun telefoon digitaal het T-shirt veranderen.