TOP

Skechers treft schikking voor 40 miljoen dollar

Schoenenmerk Skechers moet consumenten 40 miljoen dollar schadevergoeding betalen wegens misleidende reclame voor de 'Shape-ups'.

Volgens een reclamefilmpje met tv-ster Kim Kardashian in de hoofdrol zouden de Shape Up’s van het Amerikaanse schoenenmerk Skechers gewichtsverlies bevorderen, goed zijn voor de bloedsomloop en sterkere bilspieren creĆ«ren.

Maar dat is niet waar, zo concludeerde de Amerikaanse consumentenwaakhond Federal Trade Commission (FTC) na uitvoerig onderzoek. Volgens de FTC waren de studies die Skechers als bewijs aanvoerde gebrekkig of vals.

‘Toning’ schoenen
Hoewel Skechers in een verklaring alle aantijgingen ontkent, werd er toch een schikking getroffen. Daarmee wil het merk langdurige juridische procedures voorkomen. Volgens Skechers worden deze ‘toning’ schoenen al ruim vijftien jaar met veel succes in de Verenigde Staten verkocht. Daarom blijft Skechers de Shape-ups gewoon verkopen.

Reebok
Ook het Britse sportschoenenmerk Reebok werd vorig jaar door de Federal Trade Commission (FTC) aangeklaagd wegens het misleiden van klanten met reclame voor de EasyTone en RunTone. De rechter legde het sportschoenenmerk een boete van 25 miljoen dollar op.

Reebok wil de toning-schoenen opnieuw lanceren en zegt hard te werken aan nieuwe innovaties en een betere distributie.