TOP

Sissy-Boy naar Luxor-pand Den Bosch, modemerken lopen achter met plus size en Febo komt met nieuwe kledinglijn

Sissy-Boy opent in het voorjaar van 2019 een nieuwe winkel in het Luxor-pand in Den Bosch, het roemruchte gebouw waar ooit bioscoop Luxor in gevestigd was. Verder: Febo en darter Raymond van Barneveld lanceren een nieuwe kledinglijn, kledingmerken lopen achter met plus size-kleding en Tommy Hilfiger verbouwt de winkel op de PC Hooftstraat in Amsterdam. tot Tommy Jeans-winkel. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 22 november.

Sissy-Boy huurt voormalig Luxor-pand Den Bosch 

Per 1 november 2018 huurt Sissy-Boy de winkel aan de Hooge Steenweg 15 in de binnenstad van ’s-Hertogenbosch. Dat meldt de website Vastgoedmarkt.nl. Het monumentale pand uit 1919 met karakteristieke gevel en rijke detaillering was voorheen een theater en diende na de Tweede Wereldoorlog als bioscoop, het in ‘s-Hertogenbosch welbekende Luxor. Officieel gaat de vestiging in het voorjaar van 2019 open.

‘De plussize vrouw is booming business, maar toch lopen veel kledingmerken achter’

De plussize vrouw is booming business, maar toch lopen veel kledingmerken achter. Dat constateert Cécile Narinx in de Volkskrant: “Voor vrouwen met een grotere maat was het jarenlang haast onmogelijk leuke kleren te vinden. Maar daar lijkt vanuit de modewereld verandering in de komen. Rijst de vraag of vrouwenmode ook een beetje groter wordt. En grotematenkleding hipper. Best wel, zegt Peter Burghoudt, hoofdredacteur van modemagazine VOL, voor de curvy vrouw. Niet genoeg, zegt stylist en vlogger Edith ‘Style Has No Size’ Dohmen. We zitten erbovenop, zegt Joke Timmer van grotematenmodehuis Yoek in Zwanenburg. Wie er niet op inspeelt is gek, zegt ontwerper Mart Visser.”

Febo en Raymond van Barneveld onthullen limited edition wintercollectie

Op 22 november heeft snackformule Febo, met behulp van de ‘pijlsnelle hulpsinterklaas’ en aanstaande ex-darter Raymond van Barneveld, een nieuwe limited edition kledingcollectie gelanceerd. Febo en en Barney komen met een volwaardig kostuum: een trui, een joggingbroek, een muts, sokken en sloffen. Vanaf 12 uur ‘s middags zijn de items te koop. In een persbericht zegt hulpsint Barney: “Winter of niet, winnen kan altijd. Daar is FEBO’s haute friture het bewijs van. Ik ben daarom vereerd dat ik als hulpsint het goede woord (of de goede kleding) mag verspreiden.”

Tommy Hilfiger opent Tommy Jeans-concept in Amsterdam en Antwerpen

Het modemerk Tommy Hilfiger opent in december de eerste Tommy Jeans Store-of-the-Future in Antwerpen. ‘De winkel bouwt voort op de visie van Tommy Hilfiger op de toekomst van de detailhandel, waarbij traditionele boodschappen worden gecombineerd met inspirerende consumentenervaringen, digitale activeringen en een ontspannen sociale omgeving. De opening markeert de nieuwste toevoeging aan de groeiende portfolio van Tommy Jeans-winkels over de hele wereld.’ Zo laat Tommy Hilfiger weten in een persbericht. De kledingwinkel wordt 300 vierkante meter groot ‘en weerspiegelt het nieuwe wereldwijde retailconcept van Tommy Jeans. Ook Amsterdam krijgt een Tommy Jeans-winkel. Het filiaal aan de PC Hooftstraat wordt verbouwd. Die winkel zal ook medio december de deuren openen.

Tentoonstelling in Gemeentemuseum Den Haag: Femme Fatales – Sterke vrouwen in de mode

De tentoonstelling ‘Femmes Fatales – Sterke vrouwen in de mode’ in het Gemeentemuseum in Den Haag bevat werk van een indrukwekkende lijst vrouwelijke (inter)nationale ontwerpers. Naast wereldberoemde namen komen in de tentoonstelling ook vrouwen aan bod die achter de schermen van menig modehuis verstrekkende invloed hebben of hadden, maar compleet onbekend zijn in de modegeschiedenis.

‘Dat naaistertje’, zo werd de befaamde Coco Chanel minachtend omschreven door haar tijdgenoot Paul Poiret. Hij viel haar aan op haar vrouw-zijn, maar feitelijk zag hij haar als grote concurrent. Tijden zijn veranderd. Nooit eerder stonden er zoveel vrouwelijke ontwerpers aan het hoofd van een modehuis als momenteel. Een perfect moment voor een tentoonstelling waarin sterke vrouwen in de mode centraal staan. 

Femmes Fatales is de eerste tentoonstelling in de modegeschiedenis die volledig is gewijd aan vrouwelijke ontwerpers. Ontwerpen zij anders voor vrouwen dan hun mannelijke collega’s? Wat is hun invloed? Wat betekent vrouw-zijn voor hun creaties? En wat is hun visie op mode? Er is werk te zien van Coco Chanel, Jeanne Lanvin, Elsa Schiaparelli, Mary Quant, Vivienne Westwood, Sonia Rykiel, Miuccia Prada, Maria Gracia Chiuri (Dior),  Nederlandse grootheden als Fong Leng, Sheila de Vries en Iris van Herpen en vele anderen.