TOP

Shoeby opent fysieke webshop in Eindhoven

Shoeby heeft eind augustus in Eindhoven een opmerkelijk winkelconcept gelanceerd: zonder kleding en zonder personeel. De Shoeby Smart Store is een fysieke webshop, ontwikkeld in samenwerking met retailbureau Kega.

De onbemande en onbevoorrade Shoeby winkel is te vinden aan de Emmasingel in Eindhoven. Je kunt echter niet echt de winkel inlopen, het draait allemaal om de etalage. Die is omgebouwd tot online winkelomgeving met als middelpunt een interactief touchscreen dat toegang geeft tot de webshop van Shoeby. Afrekenen kan via een PIN-terminal in de etalage, die afgesloten kan worden met deuren. De bestelde producten worden thuis of in een Shoeby-winkel naar keuze afgeleverd.

365 dagen open

De Shoeby Smart Store is van maandag tot en met zaterdag van geopend van 9 tot 19 uur, en ook op koopavonden en koopzondagen. Het streven is om op termijn 365 dagen open te zijn met deze Smart Store. Shoeby ziet het concept als een manier om leegstand tegen te gaan, het winkelbeeld aantrekkelijk te houden, Shoeby onder de aandacht te brengen op een A1 locatie (het vestigingsbeleid van de retailer blijft zich richten op B-locaties) en de webshop te promoten. Shoeby ziet deze Smart Store als een pilot. De resultaten worden na een half jaar geëvalueerd en op basis daarvan zal de retailer beslissen of er meer van deze winkels zullen openen.

Toegevoegde waarde

Shopoloog Chantal Riedeman vindt het goed dat Shoeby bezig is met creativiteit en innovatie, maar vraagt zich wel af wat de toegevoegde waarde voor de consument is van dit concept. “Je bestelt toch liever met de iPad op schoot op de bank dan in de regen bij een etalage? Volgens mij zijn de 3 ‘unique selling points’ van de fysieke winkel: meteen kunnen meenemen, zintuigelijk contact kúnnen maken met de producten en persoonlijke aandacht. Geen van deze factoren heb je bij dit concept. Vandaar dat ik me oprecht afvraag wat de toegevoegde waarde voor de consument. Als het een oplossing is voor leegstand, denk ik dat je deze op zoveel andere manieren kan invullen. Een winkel met de tien beste outfits van de week of een lokaal pick-up point voor een webshop. Ik hoop dat Shoeby deze winkel ziet als onderdeel van een proces om de ultieme crossmedia mix te vinden. En anders denk ik graag met ze mee.”