TOP

Shoeby groeit, Charles Vögele weg uit Oostenrijk en Joop! Women maakt comeback


Shoeby wil dit jaar vijftien winkels openen in Nederland. H&M stopt per direct met het verzenden van de papieren catalogus naar klanten. En Charles Vögele sluit alle 57 winkels in Oostenrijk na een mislukte herstructureringspoging. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 7 mei 2019.

Shoeby wil meer winkels openen

Shoeby wil dit jaar vijftien winkels openen in Nederland, zegt oprichter Mieke van Deursen in een interview met het AD. De retailer heeft momenteel al 225 winkels. Het succes van de keten zit volgens haar in het persoonlijke klantcontact, een aansprekende collectie en goed luisteren naar feedback. Daarnaast denkt Van Deursen dat de online verkoop dit jaar groeit met twintig procent. Ze signaleert een wisselwerking tussen de fysieke winkels en de webshop of app. “Klanten weten soms beter dan wij wat we in de collectie hebben. Het onderstreept dat mensen iets met je merk hebben. We hebben 750.000 klanten in onze bestanden.” Shoeby zit vooral in de kleinere plaatsen van Nederland, maar onlangs opende de retailer een winkel in hartje centrum Den Bosch. Als die een succes wordt, volgen er wellicht meer op zulke plekken. In 2010 verkochten oprichters John en Mieke van Deursen het merendeel van de aandelen in Shoeby aan een investeringsfonds. Maar de crisis brak uit en de nieuwe eigenaar wilde niet investeren, dus in 2016 kocht het echtpaar de winkelketen weer terug, waarna ze het concept aanpasten en de winkels verbouwden. Sindsdien is de weg omhoog weer ingezet.

H&M stopt met papieren catalogus

H&M stopt per direct met het verzenden van de papieren catalogus naar klanten. De laatste catalogus is eind april verspreid. Volgens de retailer is ‘winkelen vanuit een catalogus simpelweg niet relevant voor de hedendaagse consument.’ Tegenwoordig zijn er relevantere kanalen voor de consument om inspiratie op te doen, waaronder de website en social media. Daarnaast is de beslissing ingegeven voor het streven naar duurzaamheid en het verminderen van de impact op het milieu. De H&M-catalogus wordt in zes van de 72 markten waar de retailer actief is verzonden, waaronder in Nederland.

Charles Vögele weg uit Oostenrijk

De herstructurering van Charles Vögele in Oostenrijk is mislukt en de 57 winkels van de retailer gaan binnenkort dicht. Dat meldt Retailtrends. Bijna vierhonderd medewerkers verliezen hun baan. De winkels van Charles Vögele in Oostenrijk werden in september 2018 overgenomen door GA Europe, dat toen al ruim zeventig van de 130 winkels sloot. In januari werd een intentieverklaring getekend door het Nederlandse Vidrea Retail (eigenaar van Miller & Monroe en Witteveen) om de resterende filialen over te nemen, maar die koop ging uiteindelijk niet door. Vidrea vroeg half april uitstel van betaling aan, volgens het bedrijf door de problemen bij de Duitse zusterorganisatie. Op 1 maart werd er namelijk uitstel van betaling verleend aan Vidrea Deutschland, met 160 Miller & Monroe-winkels. Na een akkoord met de bank heeft Vidrea in Nederland nu de tijd om orde op zaken te stellen en een faillissement af te wenden. Miller & Monroe is zowel in Nederland als in Duitsland ontstaan door de overname van de winkels van het failliet gegane Charles Vögele.

Comeback Joop! Women

De Holy Fashion Group, het moederbedrijf van modemerk Joop!, gaat de vrouwenmodelijn weer via wholesale verkopen. Dat meldt Textil Wirtschaft. De afgelopen jaren werd de vrouwenlijn alleen nog verkocht in de eigen winkels en webshop van Joop! Vanaf de herfst-wintercollectie 2020-2021 moet Joop! Women weer in multibrandwinkels liggen. De focus ligt daarbij op het premium segment. Volgens de Holy Fashion Group is er veel interesse vanuit de markt voor de vrouwenlijn en is de potentie groot. Vanaf dit jaar worden ook Joop! Jewellery, Joop! Watches en Joop! Bodywear via wholesale verkocht.

Dolly Parton in de mode

Zangeres Dolly Parton gaat de mode in en heeft een meerjarig contract getekend met IMG voor de ontwikkeling van een lifestylecollectie met kleding, sieraden, accessoires en huishoudartikelen, zoals mokken. Dat schrijft Fashion Network. De collectie moet een afspiegeling worden van de iconische stijl en persoonlijkheid van de achtvoudig Grammy Award-winnares, die 1,8 miljoen volgers op Instagram heeft. Haar liedjes staan komend najaar centraal in de Netflix-serie Heartstrings. Nog niet bekend is hoe de collectie er precies uit gaat zien.