TOP

Scotch & Soda opent nieuwe winkels in België en Duitsland

Scotch & Soda opent nieuwe winkels in Turnhout (België) en Berlijn. Het Amsterdamse merk wil uitbreiden in beide markten en voert deze expansieplannen versneld door.

Scotch & Soda breidt de aanwezigheid in onze buurlanden uit. In België opent het Amsterdamse modebedrijf een nieuwe en rechtstreeks geëxploiteerde brandstore in Turnhout (zie foto’s), in het recent geopende winkelcentrum Turnova. Daarmee komt de teller in België op 26 brandstores en negen shop-in-shops. De nieuwe vestiging heeft een oppervlakte van 171 vierkante meter. Klanten kunnen er terecht voor de mannen-, vrouwen- en kinderkledingcollecties, schoenen, accessoires en parfum van het merk.

Nieuw winkelconcept

Het filiaal in Turnhout is ingericht volgens het ‘Free Spirit’-winkelconcept, dat afgelopen maart werd geïntroduceerd. Centraal staan de ‘kracht van zelfexpressie en de liberale mentaliteit van geboortestad Amsterdam’. Duurzaamheid is een belangrijke pijler: er is gekozen voor ledverlichting, FSC-houten visgraatvloeren en hangers van gerecyclede materialen. Op de glazen gevel staat het nieuwe merklogo, waarbij het &-teken als ‘knipoog naar het vakmanschap’ een naald en draad verbeeldt.

(Tekst gaat verder onder de foto’s)

Groei in Duitsland

Ook in Duitsland rolt Scotch & Soda zijn retailnetwerk versneld uit. Naast de nieuwe vestiging in Turnhout opent het bedrijf vandaag (29 juli 2021) een brandstore aan de Kurfürstendamm in Berlijn, de grootste winkelboulevard van de stad. In september krijgt de Duitse hoofdstad er nog een filiaal bij, in The Mall of Berlin. In november volgt de eerste franchisewinkel in Sindelfingen (in de buurt van Stuttgart, red.) en in december komt daar een direct geëxploiteerde winkel in Dortmund bij.

Cruciale markten

Daarmee komt Scotch & Soda tegen het einde van het jaar uit op 34 vestigingen in Duitsland. Ook via de groothandel timmert het bedrijf hard aan de weg: sinds kort is de honderdste shop-in-shop in het land een feit. CEO Frederick Lukoff, die sinds september 2019 de leiding heeft, liet eerder in gesprek met het FD al weten dat de groei de komende jaren vooral uit het buitenland moet komen. En België en Duitsland zijn cruciale markten voor het merk, stelt hij in een persbericht. “We willen het aantal klanten binnen deze landen graag uitbreiden en meer mensen kennis laten maken met ons merk en de vrije geest van Amsterdam.”

Foto’s: Scotch & Soda