Nieuwsgierig naar de artikelen achter de inlog van textilia.nl?

30 dagen gratis toegang

TOP

Schoen van gom zet kauwgomprobleem Amsterdam op de kaart

Om mensen bewust te maken van het kauwgomprobleem in onze hoofdstad, heeft Amsterdam Metropolitan Area een schoen ontworpen waarvan de zool is gemaakt van gerecyclede kauwgom.

Elk jaar belandt er zo’n 1,5 miljoen kilo kauwgom op de Nederlandse straten. Je krijgt zo’n plakkaat nauwelijks van je schoenzolen, dieren hebben er last van omdat ze denken dat het eten is en het duurt meer dan twintig jaar voordat het kleverige goedje volledig is afgebroken. Het kost gemeenten daarnaast miljoenen om de kauwgomresten te laten verwijderen. Daarom zocht Amsterdam Metropolitan Area naar een manier om een positieve draai te geven aan het probleem. Samen met reclamebureau Publicis One, het Engelse bedrijf Gum-Tec en het Amsterdamse modemerk Explicit Wear werd een schoen ontworpen waarvan de zool is gemaakt van gerecyclede kauwgom: de Gumshoe.

“Extra regels en beperkingen opleggen om het kauwgomprobleem terug te dringen, zou haaks op onze missie staan”, laat Mischa Schreuder, creatief directeur bij Publicis One, via een persbericht weten. “Het gaat tenslotte om de positieve beleving van de stad. Daarom verrassen en inspireren we Amsterdammers met de Gumshoe. Naast bewustwording ontstaat hierdoor sympathie en intrinsieke motivatie om het kauwgomprobleem op te lossen. Zo brengen we veel meer impact teweeg.”

De schoenen kosten €199,- en zijn vanaf eind juni te koop bij warenhuis Hudson’s Bay in Amsterdam en via de website van Gumshoe.

Gum-Tec

Tijdens haar studie aan Camberwell College of Art, ontwikkelt de Engelse Anna Bullus een interesse voor plastic en recycling. Wanneer ze op een dag naar huis wandelt, besluit ze om elk stukje zwerfvuil dat ze ziet mee te nemen om te onderzoeken wat er met de inhoud gebeurt wanneer het afval wordt. Voor een stukje kauwgom dat ze meeneemt, kan ze echter niemand vinden die het goedje hergebruikt. Bullus realiseert zich dat kauwgom een groot probleem is dat onopgemerkt blijft. Ze besluit om gom een tweede leven te geven en richt in 2009 Gum-Tec op. Door bepaalde stoffen uit kauwgom te halen, weet Bullus rubber te maken van de overblijfselen.

Gum-Tec is door de jaren heen meerdere malen in de prijzen gevallen. In 2012 stond het bedrijf in de lijst ‘Europa’s 100 Hottest Startups 2012’ van Wired Magazine. Ook Bullus zelf wordt geprezen. De Financial Times plaatste haar in 2010 in de ‘Top 50 Women in World Business Ranking’ en Management Today benoemde haar datzelfde jaar tot één van de ’35 Women Under 35 to Change the Future’.