TOP

Sandwich werkt aan doorstart, meer faillissementen en Ganni recyclet restafval

Er worden gesprekken gevoerd over een doorstart van Sandwich. Verder: consumenten shoppen online uit verveling, Ganni maakt T-shirts van restafval en H&M heropent flagshipstore in Den Haag. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 13 maart 2023.

Foto: Ganni

Sandwich werkt aan doorstart

Er zijn nog steeds gesprekken gaande met diverse partijen omtrent een doorstart van Sandwich. Dit schrijft de curator in het eerste faillissementsverslag. Sandwich Fashion Company, het moederbedrijf van het vrouwenmodemerk, ging in februari failliet. Als oorzaken van het faillissement worden de pandemie en de gevolgen van de oorlog in Oekraïne genoemd. 

Door winkelsluitingen en het wegblijven van klanten in tijden van verhoogde besmettingen bleef de omzet achter. Daarnaast stegen de kosten op alle vlakken – op het gebied van energie, grondstoffen, productie en logistiek -, zo staat in het rapport beschreven. Hierdoor ontstond druk op de marge, het resultaat en de liquiditeit, waardoor er een verlieslatende situatie ontstond. De licentieovereenkomst met de merkhouder is daarnaast opgezegd, waarna de financier van de vennootschap haar vertrouwen in de continuïteit verloor. De financier heeft de verpande zekerheden opgeëist, waardoor het onmogelijk is om de onderneming voort te zetten.

Meer faillissementen in februari

In februari is het aantal faillissementen met 21 procent gestegen. De afgelopen maand moesten 49 meer bedrijven gedwongen stoppen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In de handelssector vallen, net als in januari, de grootste klappen (+29 procent). In januari was er nog sprake van een daling van het aantal faillissementen. 

Desondanks blijft het aantal faillissementen onder het niveau van de periode voor corona. Het aantal uitgesproken faillissementen piekte met 911 in 2013. Daarna nam dit aantal tot en met augustus 2017 af. Vervolgens bleef de trend tot medio 2020 redelijk vlak. Sindsdien is het aantal faillissementen verder afgenomen en bereikte het in augustus 2021 een laagterecord.  Na augustus 2022 is het aantal faillissementen vier maanden op rij gestegen tot het hoogste niveau na mei 2020. In januari 2023 daalde het aantal faillissementen.

Ganni maakt van restafval nieuwe T-shirts

Het Deense modelabel Ganni gaat voortaan nieuwe T-shirts produceren van het restafval dat ontstaat bij de productie van shirts. In een persverklaring laat de onderneming weten dat jaarlijks twaalf ton aan katoenresten worden gerecycled. T-shirts zijn een belangrijk product in de collectie van Ganni.

Het merk werkt voor de nieuwe recyclemethode samen met diens toeleveringsketen. Het afgelopen jaar hebben zij samen een nieuw gerecycled garen ontwikkeld, dat aan de kwaliteitsstandaarden voldoet. Dit garen bestaat voor de helft uit de stofresten en voor de overige helft uit GOTS-gecertificeerd katoen. “Voor ons is dit een belangrijke testcase, die uiteindelijk uitgerold kan worden over meer leveranciers”, zegt Ganni-oprichter Nicolaj Reffstrup. Ganni heeft de ambitie om meer circulair te ondernemen. In dit kader wekte het al eerder samen met het Deense merk Stem aan een zero-waste collectie en experimenteert het met innovatieve materialen. 

TrustDeals: ‘consument shopt uit verveling’

Eén op de vijf Nederlanders bestelt weleens uit verveling online producten. Dit komt naar voren in een onderzoek van TrustDeals. Het internationale couponplatform onderzocht hoe consumenten pakketten bestellen en retourneren. Hierbij geeft 60 procent van de Nederlanders aan een goed gevoel te krijgen van online bestellen. Dit zijn met name 18 tot en met 24-jarigen. Bijna de helft van de Nederlandse consumenten geven aan liever online te bestellen dan een artikel in een fysieke winkel te kopen.

Verder valt op dat ruim één op de tien Nederlanders (13 procent) alles online aanschaft, 14 procent geeft aan weleens gebruikte of gedragen items te hebben teruggestuurd. Daarnaast bestelt 37 procent van de respondenten alleen bij webshops die gratis retouren aanbieden. Een iets hoger aantal (41 procent) laat weten sneller geneigd te zijn meer artikelen – in meerdere kleuren of maten – te bestellen als het retourneren gratis is. 

Vernieuwde H&M in Den Haag weer open

H&M heeft donderdag 9 maart de flagshipstore aan de Gravenstraat in Den Haag heropend na een renovatie van twee maanden. De 3.608m2 en vijf verdiepingen tellende winkel is gevestigd in het voormalige pand van Maison de Bonneterie. In de nieuwe opzet zijn de monumentale architectuur en historische details in het interieur gebleven. Nieuw zijn de self check-out service en efficiëntere secties, voor een geoptimaliseerde klantervaring.