TOP

Salon International de la Lingerie: winterse feestsferen

Lingeriebeurs Salon International de la Lingerie (SIL) vierde afgelopen maand haar vijftigste verjaardag. Dat betekent nog meer trends en een aantal nieuwe elementen op de beursvloer.

Beurscomplex Paris Expo Porte de Versailles staat van 19 tot en met 21 januari 2013 natuurlijk weer in het teken van bodyfashion. Salon International de la Lingerie besteedt deze jubileumeditie nog meer aandacht aan trends, dit keer in samenwerking met trendbureau Nelly Rodi.

Wintertrends
Het trendforum presenteert drie verschillende herfst/winterthema’s voor 2013 /2014. Deze thema’s zijn verdeeld in ‘Romantic’, welke de vrouwelijke lichaamsvormen benadrukt, ‘Wild’: een verzameling van comfortabele designs en elegante vormen en ‘Neo Nude’: minimalistische lingerie die aanvoelt als een tweede huid. Voor een levendige kijk op de wintertrends zijn er zoals altijd de lingerieshow, de loungewearshow en The Selection, met hierin een selectie van de must haves van SIL.

Veelbelovende lingerie
Angèle Sitbon, communicatiemedewerker van organisator Eurovet: “Deze keer is er extra aandacht naar de aankleding gegaan. Het forum heeft de vorm van een kathedraal en is zo’n zeven meter hoog.” Echte klassiekers en veelbelovende bodyfashion worden dit keer belicht. “Tijdens een van de seminars – The Mens Conference – legden we de retailer uit hoe belangrijk het is om mannenondergoed aan te schaffen. En we gaan dieper in op de vormen van lingerie. Hoe creëer je iconische beha’s, waaraan moet zo’n kledingstuk voldoen?”, aldus Sitbon.

Retailers in de spotlight
Loyale retailers krijgen dit jaar nuttige informatie, onder andere met betrekking tot het inzetten van social media of effectieve bijverkoop. Sitbon: “Dit jubileum pakken we speciaal uit voor de retailers. We introduceren bijvoorbeeld ‘The Retailers Club’, dat is een ruimte waar we de retailers extra gaan helpen.” Dat gebeurt onder andere door middel van tips om de verkoop te boosten, een zogenaamde ‘Sample Boutique’ waar alles over succesvolle merchandise uit de doeken wordt gedaan en een ‘business centre’ waar retailers achter een laptop kunnen kruipen om hun mail te checken of een printje te maken. Het is ook dé plek om te netwerken met mensen uit de internationele branche.

Vijftig lingeriejaren
“Deze editie stonden er weer honderden bekende en minder bekende bodyfashionmerken. Lise Charmel wordt uitgeroepen tot ‘Designer of the year'”, vertelt Sitbon. “Andere merken zoals Jolidon viert het twintigjarig bestaan en Lala Rose viert het tienjarig bestaan: iedereen doet dat op haar eigen, feestelijke manier.” Wie dat wil kan zelfs een souvenir meenemen. Sitbon: “De ‘Sweet Boutique’ is een gift shop waar je souvenirs kunt kopen die speciaal zijn gemaakt voor deze jubileumeditie. En er zijn twee keer per dag happy hours, alles om vijftig lingeriejaren te vieren.”