TOP

Saks Off 5th sluit winkels, Hudson’s Bay ‘kan niet tippen aan Bijenkorf’ en Zalando rekent nu in meer landen verzendkosten

Hudson’s Bay is zwakker dan V&D vóór het faillissement en kan niet tippen aan de Bijenkorf, stelt een onderzoeksbureau in een analyse. Saks Off 5th vertrekt uit Nederland en Duitsland en verder: Zalando maakt winst. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 17 april.

‘Hudson’s Bay kan niet tippen aan reputatie Bijenkorf’

De overlevingskansen van Hudson’s Bay in Nederland lijken na de recent aangekondigde koerswijziging van het bedrijf nihil. Dat schrijft Hendrik Beerda Brand Consultancy in een analyse op basis van gegevens uit het retail merkonderzoek dat het bureau jaarlijks uitvoert onder 1.500 consumenten. Een herpositionering richting de middenpositie die voorheen werd ingenomen door V&D moet het bedrijf van de ondergang redden. Maar een analyse op merkkracht laat zien dat Hudson’s Bay veel zwakker is dan V&D vóór het faillissement in 2015. Op de ranglijst van sterkste retailmerken van Nederland blijft het merk hangen op een schamele plek 75 – mijlenver van de beoogde concurrent de Bijenkorf.

Hudson’s Bay kan niet tippen aan reputatie Bijenkorf, concludeert de merkadviseur. Hij voegt eraan toe dat weliswaar de Bijenkorf al bijna 150 jaar bestaat en Hudson’s Bay pas anderhalf jaar geleden haar eerste winkel in Nederland opende, maar dat het wel de bedoeling was om de Bijenkorf het leven zuur te maken. “Daarin is Hudson’s Bay duidelijk nog niet geslaagd.”

Saks Off 5th vertrekt uit Nederland en Duitsland

De zusterketen van Hudson’s Bay, Saks Off 5th, sluit de deuren van zijn winkels in Amsterdam en Rotterdam deze zomer nog. Dat schrijft Retailtrends. Er is een opheffingsuitverkoop gestart. Saks Off 5th stelt ‘een nieuwe weg’ in te slaan. Naast Amsterdam en Rotterdam verdwijnt de formule ook uit Duitsland. Daar hebben ze winkels in Düsseldorf, Frankfurt, Bonn, Stuttgart, Wiesbaden en Heidelberg. De winkels blijven nog uiterlijk tot eind juni geopend en bieden tot die tijd kortingen van dertig tot veertig procent.

Saks Off 5th opende in september 2017 zijn eerste Nederlandse winkel, in de kelder van het warenhuis van Hudson’s Bay. Twee maanden later volgde een vestiging in de Amsterdamse Kalverpassage.

Nieuwe collab: Moschino x Sims

Het Italiaanse modehuis Moschino heeft een samenwerking met de videogame De Sims. De nieuwe capsulecollectie in geïnspireerd op het populaire levenssimulatiespel en bestaat uit kleding en accessoires. In de collectie zitten onder meer Plumbob-badpak, een Vrieskonijn-telefoonhoesje en een Uni-Lama T-shirt. Eén artikel uit de collectie, een Vrieskonijn-hoodie, is ook binnen alle huidige titels van De Sims beschikbaar. Er volgen er later dit jaar nog meer.

(Artikel gaat door onder de foto)

Moschino x Sims 2

Winst voor Zalando

Online platform Zalando heeft in de eerste drie maanden van dit jaar winst gemaakt, meldt Retaildetail. Daarmee presteert de online kledingreus een stuk beter dan verwacht. In een korte handelsupdate op zijn website geeft Zalando aan dat het een kleine operationele winst verwacht voor het eerste kwartaal van 2019. Analisten gingen tot dusver uit van een verlies van om en bij de 10 miljoen euro. De definitieve cijfers worden pas volgende maand bekend gemaakt.

Dit succesje kan te maken hebben de maatregelen op gebied van verzenden en retourneren die het bedrijf aankondigde begin dit jaar. Zalando rekende voorheen geen verzend- of retourkosten, waardoor het makkelijk was voor klanten om daarvan ‘misbruik’ te maken. Nu voorziet Zalando bepaalde kledingstukken van een groot etiket met de vermelding ‘do not remove this tag’. Daarmee wil Zalando verhinderen dat gedragen kleding alsnog geretourneerd wordt. Ook rekent het bedrijf in Italië €3,50 verzendkosten voor bestellingen beneden de €24,90 euro. Dat breiden ze nu uit naar Ierland en Spanje, schrijft Emerce. De hoogte van de verzendkosten verschilt per land. In België en Nederland heeft Zalando nog geen verzendkosten aangekondigd.

Lightspeed lanceert loyaltprogramma voor horeca en retail

Lightspeed, leverancier van kassa- en webwinkelsoftware, komt met een loyaltyprogramma voor de horecaondernemers en retailers. Met het programma ‘Lightspeed Loyalty’ kunnen ondernemers onder meer geautomatiseerde campagnes opzetten via sms en mobiele pushmeldingen. Ook kunnen ze klanten segmenteren op basis van aankoopgedrag en relevante aanbiedingen sturen, bijvoorbeeld. Zo kunnen ze met de geïntegreerde e-mail marketing tool hun klanten op een gepersonaliseerde manier benaderen. Hierdoor veranderen nieuwe gasten in vaste gasten, stelt Lightspeed, en raken bestaande klanten meer betrokken.