TOP

Ronald van der Kemp krijgt onderscheiding, Mart Visser en Promiss beëindigen samenwerking en Sissy-Boy laat miljoenenschuld na


Ronald van der Kemp krijgt dit jaar de prestigieuze mode-onderscheiding Grand Seigneur toegekend. Mart Visser gaat zijn collectie via zelfstandige retailers verkopen en stopt met de samenwerking met Promiss. En ondernemersorganisatie Inretail wil dat er een vuist wordt gemaakt tegen de ongebreidelde macht van grote online spelers. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 28 mei 2019.

Hoge mode-onderscheiding voor Ronald van der Kemp (foto’s: Marijke Aerden)

De hoogste mode-onderscheiding van de Nederlandse modebranche, de Grand Seigneur, is dit jaar toegekend aan ontwerper Ronald van der Kemp. Dat maakt ondernemersorganisatie Modint bekend. Volgens de jury onderscheidt de 54-jarige ontwerper zich de laatste jaren bijzonder positief met zijn RVDK-label. Vooral met zijn geheel eigen expressionistische stijl, groot respect voor handwerk en het uiterst zorgvuldig gebruik van materialen plus zijn kritische houding tegenover een dolgedraaide mode-industrie neemt hij een unieke positie in. De Grand Seigneur werd eerder uitgereikt aan onder andere Iris van Herpen, Jan Jansen, Lidewij Edelkoort, Viktor & Rolf, Jan Taminiau, G-Star, Marlies Dekkers en Fiona Hering. De bijbehorende sculptuur wordt op maandag 17 juni aan Ronald van der Kemp overhandigd in Soho House Amsterdam.

RDVK - Wardrobe 8 catwalk group photo by Marijke Aerden Portrait Ronald van der Kemp photo by Marijke Aerden

Mart Visser en Promiss beëindigen samenwerking

Mart Visser breidt het aantal verkooppunten voor zijn confectielijn vanaf juli uit tot 70 winkels in Nederland. Hiermee speelt de ontwerper in op de toenemende vraag van consumenten om niet alleen online te kunnen shoppen, maar ook via fysieke winkels. Wel beëindigt de ontwerper na drie jaar de samenwerking met retailer Promiss, die de collectie van Mart Visser exclusief verkocht in de zestien winkels en webshop. Promiss concentreert zich vooral op groei via de eigen webshop en online platforms zoals Wehkamp.nl, Zalando.nl en Amazon.de en is niet van plan veel extra winkels te openen. Deze aanpak wijkt teveel af van de strategie die Mart Visser heeft: namelijk zichtbare aanwezigheid in winkelstraten door heel Nederland. Besloten is daarom de samenwerking te beëindigen waardoor voor Mart Visser de mogelijkheid ontstaat via andere partijen uit te breiden. Vanavond wordt in de Promiss winkel in Hoofddorp een laatste feestelijke instore presentatie van de Mart Visser collectie georganiseerd om de samenwerking af te sluiten.

Sissy-Boy laat miljoenenschuld na

Sissy-Boy had tijdens het faillissement in april een totale schuld van achttien miljoen euro. Dat blijkt uit het eerste faillissementsverslag waar Retailtrends over schrijft. Bij ABN Amro heeft de retailer een schuld van 5,2 miljoen euro en bij de fiscus ruim 1,2 miljoen euro. Verder meldt het verslag dat 250 schuldeisers bij elkaar zo’n 12,4 miljoen euro te goed hebben. Het UWV en eventuele andere preferente crediteuren moeten hun vordering nog indienen, dus de totale schuld zal nog groter worden. Verder blijkt uit het verslag dat zich twaalf geïnteresseerde partijen bij de curatoren hebben gemeld voor een doorstart. De Termeer Groep, eigenaar van Sacha en Manfield, heeft de modeketen uiteindelijk overgenomen voor ruim drie miljoen euro. Het grootste gedeelte hiervan was voor de voorraad. De Belgische tak van Sissy-Boy werd voor een symbolisch bedrag van één euro overgenomen. Er waren ten tijde van het faillissement 621 medewerkers in dienst.

Inretail wil aanpak machtsmisbruik grote online spelers

Ondernemersorganisatie Inretail wil dat er een vuist wordt gemaakt tegen de ongebreidelde macht van grote online spelers. Zo liet Mona Keizer, staatsecretaris van Economische Zaken en Klimaat, vorige week weten dat digitale platforms niet alleen kansen, maar ook grote risico’s met zich meebrengen en machtsmisbruik aangepakt dient te worden. In een beleidsbrief aan de Tweede Kamer vertaalt de bewindsvrouw dat naar drie concrete maatregelen: scherper toezicht, strengere mededingingsregels en aanpassingen voor het melden van overnames. INretail heeft samen met MKB-Nederland, VNO-NCW, Thuiswinkel.org, ANVR en Techniek Nederland op papier gezet wat er nog moet gebeuren om de macht van digitale platforms in te dammen en eerlijke concurrentie te bevorderen. Nu betaalt bijvoorbeeld niet iedere online onderneming belasting over de handel die het doet in iedere afzonderlijke lidstaat van de Europese gemeenschap.

Topshop sluit alle Amerikaanse vestigingen

Arcadia Group, moederbedrijf van onder meer Topshop, kondigt een nieuwe reeks winkelsluitingen aan. Alle elf Topshop-winkels in de Verenigde Staten zullen de deuren sluiten, plus 23 in het Verenigd Koninkrijk. Dat meldt Retaildetail.nl. Ook in andere landen zullen er Topshop-winkels gesloten worden. In de afgelopen jaren sloot Arcadia al zo’n 200 winkels van de formules Topshop, Dorothy Perkins en Miss Selfridge. Het merk heeft zwaar te lijden onder de concurrentie van Asos, Zara en H&M en moest deze beslissing nemen om het bedrijf er weer bovenop te helpen. Eigenaar Philip Green kwam eind vorig jaar bovendien in opspraak na beschuldigingen van grensoverschrijdend gedrag en racisme door voormalige werknemers. Dat betekende ook het einde van de samenwerking met Ivy Park, het modelabel van Beyoncé.

Miljoeneninvestering voor modesoftwarebedrijf Colect

Investeerder Shoe Investments steekt miljoenen euro’s in de Nederlandse softwareontwikkelaar Colect, gespecialiseerd in het digitaliseren van de mode-industrie. Het bedrijf is nu al prominent aanwezig in Nederland, Scandinavië en Duitsland en gaat het groeigeld gebruiken om een versnelde uitrol door Europa te realiseren. Colect stelt modemerken in staat real-time de gehele modecollectie te presenteren en orders te verwerken met een iPad of webshop. De meest recente ontwikkeling is een volledig gedigitaliseerde showroom om het inkoopproces te ondersteunen met behulp van flat screens. Onder de ruim 300 merken die inmiddels met Colect werken bevinden zich Scotch & Soda, Triumph, Björn Borg, Denham, Peak Performance, Puma en O’Neill. Het totaal aantal gebruikers is de afgelopen jaren met ruim vijftig procent toegenomen tot ruim 78.000.