TOP

Rinsma fashion komt met mannenmodezaak [interview]*

De bekende vrouwenmodewinkel Rinsma Fashion in Gorredijk breidt uit naar de mannenmode. Onlangs werd de eerste paal van De Heeren van Rinsma geslagen.

Na zich maar liefst 126 jaar exclusief op de vrouwenmode te hebben gericht, opent Rinsma Fashion in het Friese Gorredijk in september 2015 een mannenmodezaak: de Heeren van Rinsma. Sake Rinsma (23), zoon van de eigenaar, gaat hier samen met Wietze Peenstra van mannenmodezaak Huys 11 de scepter zwaaien.

Waarom wilden jullie nu een mannenmodezaak?

Sake Rinsma: “Grappig genoeg is mijn betovergrootvader, die ook Sake heette, in 1888 begonnen met mannenmode. Maar in 1930 is de familie daarmee gestopt. Door de jaren heen had de familie altijd zoiets van ”schoenmaker, blijf bij je leest’. Maar we kregen wel regelmatig de vraag van klanten wanneer we eens een mannenmodezaak zouden openen. Toen de gemeente aankondigde dat het centrum van Gorredijk op de schop zou gaan, vonden wij dat een mooie kans op hiermee aan de slag te gaan. Ik ben zelf net afgestudeerd aan de Hogere Retail Business School, dus voor mij is dit een geweldige kans.”

Waar komt de mannenmodezaak?

“Dat wordt ons huidige magazijn, plus 400 vierkante meter extra. In totaal wordt de winkel dan 1000 vierkante meter. Het pand is een oude fabriek, dus heeft al een mooie, ruige sfeer. We doen het overigens niet alleen, maar samen met Wietze Peenstra, die nu mannenmodezaak Huys 11 runt. Zijn winkel groeide uit zijn voegen en hij zocht ook een nieuwe uitdaging. Perfect voor ons, want mannenmode is een heel ander vak dan vrouwenmode.”

Wat is er volgens jullie anders aan?

“Mannen hebben hele andere koopmotieven dan vrouwen en hebben andere behoeftes. Wietze weet daar alles van, daarom kunnen we zijn expertise goed gebruiken. Hij en ik gaan de zaak samen runnen.”

Hoe gaat de winkel eruit zien?

“Net als onze vrouwenmodewinkel richten we ons op merken in het midden- en hoogsegment en streven we vooral naar een gezellige winkelervaring. Er komt onder andere een café in de zaak en we zullen regelmatig events organiseren. In de winkel zullen we drie belevingswerelden creëren; jeans, casual en business. Jeans is jong en stoer, casual iets volwassener en business krijgt de sfeer van een oude sigarenkamer.”

Hebben jullie ook naar andere mannenmodewinkels gekeken ter inspiratie?

“Natuurlijk kijk je om je heen. Van Dijk Waalwijk vind ik bijvoorbeeld een prachtige winkel. Maar uiteindelijk doe je overal inspiratie op, van kleine boetieks tot grote warenhuizen.”

Hoe hebben klanten op de plannen gereageerd?

“Super enthousiast. De opkomst bij het slaan van de eerste paal op dinsdag 23 september was heel hoog. Wat de klanten betreft gaan we morgen al open! Maar ze moeten nog even een jaartje wachten. Wij vinden: als we het doen, moeten we het ook goed doen.”