TOP

Retour-retail botst met liefdadigheid

De modedetailhandel doet steeds vaker dienst als retourkanaal voor oude kleding in het kader van duurzaamheid. Dit kan echter wel botsen met de inzameling van oude kleding door goede doelen. Dat meldt RetailTrends in haar laatste nummer.

Steeds meer moderetailers nemen oude kleding in. C&A Nederland is bezig met het plaatsen van inzamelautomaten in alle filialen. Bij inlevering van een plastic zak met kleding drukt de automaat een kortingsbon af. Bij WE Fashion krijgt elke klant vijf procent korting op een nieuwe aankoop bij inlevering van afgedankte kleding. H&M is vorige week gestart met een inzamelactie voor kleding in alle filialen wereldwijd.

De inruilacties van C&A, WE Fashion en Macintosh Retail Group leken in het begin op promotionele acties. Nu zit er in die inruilacties voor kleding en schoenen een structureel element. De ingezamelde kleding wordt in alle gevallen via gespecialiseerde selectiebedrijven gerecycled en opnieuw op de markt gebracht.

De afwegingen tussen duurzaamheid en liefdadigheid kan soms botsen. Als de kledingsector de retour van afgedankte kleding kan opnemen in de eigen logistiek blijft er geen kleding over voor charitatieve instellingen die van oudsher aan inzameling deden. Deze instellingen maken zich nu al druk over gemeenten die voor het plaatsen van een container een vergoeding vragen. Moderetailers kunnen het volgende doelwit zijn waar charitatieve instellingen kritiek op hebben.