TOP

‘Retailers stonden niet te juichen bij opening Summum-winkels’

In een interview met Textilia zegt Jos Wijker dat retailers die Summum verkochten niet stonden te juichen toen Summum eigen winkels ging openen. "Maar we willen geen keten worden."

In Nederland zijn nu vier Summum-winkel. Retailers die het merk in de betreffende plaatsen verkopen, stonden niet te juichen, vertelt Jos Wijker, samen met zijn vrouw Jorien de oprichter van het Nederlandse vrouwenmodemerk Summum, in Textila’s vrouwenmodespecial van januari 2016.

Wijker: “Daarom pakken we het voorzichtig aan. De winkelier in een plaats vertellen we als eerste dat we daar een winkel gaan openen. Uiteindelijk zien zij de meerwaarde: we werken vaak met ze samen voor events en we verwijzen door naar de zelfstandige winkelier wanneer een product bij ons uitverkocht is.”

De eigen winkels hebben nog een voordeel: hier kan Summum de krenten uit de pap verkopen. Voorheen gingen artikelen soms niet in productie, omdat ze onvoldoende werden ingekocht. “Nu kan alles in productie. Op deze manier maken onze eigen winkels het verschil. Daarnaast kunnen we de winkelier nu bij de inkoop vertellen dat die snoepjes juist wél werken.”

Het is geen onderdeel van de bedrijfsstrategie om in elke stad een winkel te openen, zegt Jos. “Deze winkelpanden kwamen op ons pad. De winkels doen het goed, maar we willen geen keten worden. We hebben voorlopig onze handen vol aan deze vier winkels en het neerzetten van de juiste mensen op de juiste plaats. We gaan nu de oudste twee winkels in Bergen en Heemstede restylen volgens het nieuwe concept.”

In het interview vertellen Jos en Jorien ook over de begintijd van Summum, de rol van de webshop voor het bedrijf, de lancering van Blue Daze, de nieuwe jeanslijn van Summum, en hoe belangrijk de retailer is voor Summum.

Verder geven Annemarie van Nijen, head of sales bij Modefabriek, Barbara van Leyen, directeur van Tally-Ho, en Marinka van de Berg, eigenaar van vrouwenmodewinkel Prego! in Rotterdam hun mening over Summum.

Het hele interview is te lezen in de vrouwenmodespecial van Textilia, die in januari 2016 is verschenen. Heb je geen abonnement? Bekijk hier de mogelijkheden.

 

Wapenfeiten

Summum BV wordt in december 1998 opgericht door Jos en Jorien Wijker, in eerste instantie samen met een partner. De eerste jaren produceren ze naast Summum private label-collecties voor grote retailers. Ze werken vanuit een oud schoolgebouw in Amsterdam-Noord.

  • 2008: Jos en Jorien gaan zelfstandig verder met Summum. De private label-productie is niet meer nodig.
  • 2008: Het hoofdkantoor van Summum verhuist naar het huidige hoofdkantoor en magazijn in Amsterdam Sloterdijk.
  • 2008: De allereerste Summum Woman Brandstore opent in Bergen.
  • 2009: Opening Summum Woman Brandstore in Heemstede.
  • 2012: Lancering van een nieuw e-commerce platform.
  • 2012: Introductie online b2b-klantenportaal.
  • 2014: Lancering van de high-end zakelijke collectie Summum Studio.
  • 2015: Opening Summum Woman Brandstore in de Negen Straatjes in Amsterdam.
  • 2015: Lancering van de nieuwe denimcollectie Blue Daze by Summum.
  • 2015: Opening Summum Woman Brandstore in Alkmaar.
  • 2016: 700 verkooppunten wereldwijd. Het merk staat in januari  op de beurzen Panorama Berlin, Modefabriek Amsterdam en Ciff Copenhagen.

Info: www.summumwoman.com