TOP

Resultaten kledingketens Roland Kahn in de lift, familie Benetton onder vuur en koopavond beter bezocht

Het lijkt de goede kant op te gaan met de drie winkelketens van Roland Kahn: MS Mode en America Today maakten in 2017 winst, Coolcat halveerde het verlies. Verder: de drukte tijdens koopavond neemt voor het eerst in jaren (licht) toe en is de familie Benetton verantwoordelijk voor het instorten van de grote verkeersbrug in Genua? Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 17 augustus.

MS Mode en America Today in de plus, Coolcat halveert verlies

Het lijkt de goede kant op te gaan met de drie winkelketens van modeondernemer Roland Kahn. Diverse media, waaronder het FD, maken melding van de jaarcijfers die donderdag zijn gepresenteerd. MS Mode en America Today hebben over 2017 zwarte cijfers geschreven. Coolcat maakte verlies, maar verwacht dit jaar break-even te draaien.

Een paar jaar geleden was dat nog wel anders. MS Mode werd in 2016 failliet verklaard. De vrouwenmodeketen maakte datzelfde jaar (september 2016) een doorstart en ging in flink afgeslankte vorm verder. De formule nam afscheid van de Duitse tak en de helft van de winkels. Tegen het eind van 2017 wist de specialist in grote maten een voorlopige omzet van €134 miljoen te boeken, met een plus van €1 miljoen (ebitda).

Kinder- en tienerformule Coolcat maakt sinds 2015 verlies. De keten kampt met een verslechterende modemarkt en concurrentie van Primark, Inditex (o.a. Zara) en webwinkels. Directeur Lilian Vos vertelt aan het FD dat er in de afgelopen 2,5 jaar een omslag is gemaakt. Verlieslatende winkels werden gesloten, er werd onderhandeld over lagere huren en de voorraden werden ingekrompen. Daarnaast werden de collecties, die volgens Vos te veel ‘middle of the road’ waren geworden, opnieuw onder handen geworden. Door deze maatregelen is het verlies in 2017 gehalveerd. De basis van de resultaten in de tweede helft van 2017 en de eerste helft van 2018 denkt de modeketen dit jaar quitte te draaien.

De omzet van America Today kwam uit op €59 miljoen. De ebitda (de brutowinst voor aftrek van overheadkosten van een bedrijf) steeg van 2,7 naar 3,6 miljoen euro. De kledingformule zag de inkomsten vooral stijgen door een toename van bijna 27,6 procent aan online verkopen. 16,3 procent van de totale omzet komt inmiddels uit het online kanaal. Samen verkochten de drie kledingketens van Coolinvestments voor meer dan €40 miljoen online.

Drukte tijdens koopavond neemt voor het eerst sinds jaren toe

Voor het eerst sinds jaren neemt de drukte op koopavond weer toe. In het eerste half jaar van 2018 waren er tijdens de koopavonden op donderdag gemiddeld 4 procent meer bezoekers op de been dan in dezelfde periode in 2017. Op vrijdag is er een toename van 9 procent in bezoekersaantallen. Dat meldt onderzoeksbureau RMC. De stijging is opvallend omdat het totale bezoek aan de winkelstraat in diezelfde periode juist met 1,6 procent daalde.

Wel zijn de verschillen per stad groot. Volgens het RMC is dat vaak afhankelijk van de periode waarin de permanente koopzondag is ingevoerd, de grootte van het winkelgebied en het aantal aanwezige toeristen. De koopavond van Arnhem, Breda en Zwolle presteerden het best. Den Bosch, Emmen en Delft zagen het aantal bezoekers het meest afnemen.

Koopavond stijgers en dalers credit RMC

De afgelopen jaren daalde de drukte tijdens koopavond flink; op donderdag met zo’n 40 procent en in sommige steden zelfs 50 procent, op vrijdag met 25 procent. Al langer klinken er geluiden om de doordeweekse avondopening af te schaffen, maar het RMC waarschuwt niet te snel conclusies te trekken. “Het is belangrijk dat openingstijden van winkels aansluiten bij de behoeften van de huidige consument. Dat komt hun aantrekkelijkheid ten goede. Klanten raken eraan gewend om aankopen te doen wanneer het hen uitkomt – zeker omdat online winkels altijd open zijn – en dat zal in de toekomst alleen maar versterken. Daarnaast bestaan steeds meer huishoudens uit tweeverdieners, die minder tijd hebben om overdag te winkelen.” Ook stelt het RMC dat consumenten die tijdens koopavond winkelen vaak doelgerichter zijn, waardoor de conversie in winkels en mogelijk ook het bonbedrag toenemen.

Koopavond-do-en-vr-1 credit RMC

Bron: RMC

Familie Benetton onder vuur na instorten Morandi-brug in Genua

De familie Benetton ligt onder vuur na het instorten van de Morandi-brug in Genua op dinsdag 14 augustus. Dat melden diverse nationale en internationale media. De Benettons zijn de belangrijkste aandeelhouder van wegbeheerder Atlantia, het moederbedrijf achter de Italiaanse beheerder van de verkeersburg. De kledingfamilie wordt ervan beschuldigd de miljoenen aan tolgeld vooral besteed te hebben aan expansie van de eigen onderneming, in plaats van het onderhoud van de brug.

De Italiaanse regering wees vrijwel direct na de ramp naar Atlantia en het dochterbedrijf Autostrade per l’Italia. De meeste aandacht gaat uit naar Gilberto Benetton (77), het financiële brein van de familie. De Volkskrant schrijft dat hij zeer invloedrijk is in de Noord-Italiaanse zakenwereld. Atlantia, met de gestage stroom aan tolgelden, is een van de belangrijkste bronnen van inkomsten voor de kledingfamilie. De Benettons hebben nog niet publiekelijk gereageerd op de ramp.

Bij het grote publiek is de familie vooral bekend van het kledingmerk United Colours of Benetton. Het merk ligt op Twitter flink onder vuur; des te meer omdat Benetton in de jaren tachtig uitgesproken en maatschappelijk betrokken reclamecampagnes lanceerde. Onder de slogan van ‘United Colours of Benetton’ werden onderwerpen aangekaart als racisme, seksisme, armoede en milieubewustzijn. Volgens veel Italianen heeft die maatschappelijke betrokkenheid plaatsgemaakt voor puur winstbejag. 

71 procent van garderobe Nederlanders bleef afgelopen jaar ongedragen

Hoeveel van de kleding die we bezitten, dragen we nou echt? Een stuk minder dan we denken, blijkt uit een onderzoek van Movinga. Het internationale verhuisbedrijf vroeg 18.000 huishoudens in 20 landen naar de producten die ze bezitten en hoeveel daarvan ze daadwerkelijk gebruiken. In de poll kwam ook de inhoud van de kledingkast aan bod.

Een van de vragen uit het onderzoek: ‘Hoeveel procent van je kleding bleef in de afgelopen twaalf maanden ongedragen?’ Nederlanders gaven zelf aan dat dit percentage gemiddeld op 38 procent lag; bij nader inzien bleek het om 71 procent van de garderobe te gaan – een verschil van 33 procent. Belgen zitten er nog verder naast. Zij gaven aan 26 procent van hun kleding in het afgelopen jaar niet gedragen te hebben. In werkelijkheid bleek het om 88 procent te gaan.

Met het onderzoek wil Movinga mensen stimuleren om na te denken over de vraag: hoeveel spullen hebben we daadwerkelijk nodig? “Natuurlijk willen we daarmee het verhuisproces efficiënter maken, maar daarnaast zijn we ons er meer en meer bewust van dat we een bepaalde verantwoordelijkheid hebben richting de wereld waarin we leven”, zegt directeur Finn Age Hänsel in een persbericht.

Bekijk de resultaten van alle 20 deelnemende landen hier:

What we have versus what we use credit Movinga

Bron: Movinga