TOP

Recordomzet voor Inditex, bedrijf Nikkie Plessen ‘in etalage’ en Fokke de Jong steekt zelf geld in Suitsupply

Inditex, de eigenaar van onder meer modeketen Zara, heeft in het eerste half jaar een recordomzet gehaald. Het modebedrijf van Nikkie Plessen staat in de etalage en de CEO van Suitsupply steekt zelf geld in zijn pakkenimperium. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 14 september.

Foto: Primark

Primark lanceert menopauzecollectie

Primark heeft een speciale collectie gelanceerd voor vrouwen in de menopauze. Het gaat om een collectie nachtkleding en onderkleding en -goed die koel aanvoelen en zweten verminderen. De kledingketen gebruikt hiervoor een slimme technologie die de lichaamstemperatuur kan reguleren. “Een complexe mix van garens levert een stof op die warmte van het huidoppervlak absorbeert tijdens opvliegers en warmte afgeeft wanneer je het daarna koud krijgt. Het innovatieve materiaal heeft daarnaast een vochtafvoerende werking, gaat geurtjes tegen en is voorzien van een antibacteriële coating”, licht Primark toe in een persbericht. De nieuwe lijn zou twee jaar lang getest en bijgestuurd zijn.

Bedrijf Nikkie Plessen ‘in de etalage’

N- Brands, het modebedrijf van Nikkie Plessen en Ruben Bontekoe, staat volgens zakenblad Quote in de etalage. Volgens het zakenblad ‘leuren’ de ondernemers al langer met de aandelen om zo groeigeld binnen te krijgen. Volgens Bontekoe is geen sprake is van een volledige verkoop: “Wel blijven wij doorgroeien met de onderneming. Vooral voor de internationale expansie zijn wij aan het bekijken of wij dat volledig zelf moeten doen of dat wij gedeeltelijk aansluiting willen zoeken bij een sterke partner, die ons sneller vooruit kan helpen. In dat kader bekijken wij de mogelijkheden en voeren wij af en toe eens een gesprek. Of dat ergens toe leidt, is niets van te zeggen. Nogmaals er is niets concreets. Als we het al willen en het lukt dan zou het gaan om een partij die zich voor een stukje inkoopt in ruil voor kennis, netwerk en kapitaal.”

Recordomzet voor Inditex

Inditex, de eigenaar van onder meer modeketen Zara, Stradivarius en Pull & Bear, heeft in het eerste half jaar van dit jaar een recordomzet gehaald van 14,8 miljard euro, een plus van 24,5 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat meldt het concern in een persbericht. De nettowinst is zelfs 41 procent hoger (1,8 miljard euro). Het bruto bedrijfsresultaat (Ebitda) piekte ook met 4 miljard euro, wat neerkomt op de plus van 30 procent vergeleken met vorig jaar.  

Van alle merken die Inditex voert, presteerden Zara en Zara Home het best (omzet 11 miljard euro), gevolgd door Bershka (net iets meer dan één miljard euro), Pull & Bear (936 miljoen euro) en Stradivarius (913 miljoen euro). Het tweede halfjaar is de groep ook goed gestart met 11 procent meer omzet tussen 1 augustus en 11 september. De groei zwakt wel af, aldus Inditex. Om het tempo erin te houden en te voorkomen dat het concern problemen krijgt in de toeleveringsketen, is het nu al extra voorraden aan het aanleggen.

Consument somber over economie

Consumenten zien zijn financiële toekomst somber in, zo blijkt uit onderzoek van financieel dienstverlener Mollie. 43 procent van de Nederlanders verwacht dat de economie alleen maar zal verslechteren de komende zes maanden. Wanneer we een jaar vooruitkijken is er ook weinig optimisme: 47 procent denkt dat we er dan nog slechter voorstaan. Een kwart (26%) verwacht dat de situatie vergelijkbaar zal zijn met nu.

Mocht de inflatie verder stijgen, zegt bijna een op de drie consumenten (30%) dan veel minder uit te geven in online winkels. Nog eens 45 procent geeft aan wat minder te gaan besteden en 26 procent verwacht geen verandering in hun online uitgavenpatroon. Als we naar de rest van Europa kijken dan is het percentage Nederlanders dat minder verwacht uit te gaan geven significant lager dan in andere landen.

Fokke de Jong steekt zelf geld in Suitsupply

Fokke de Jong, oprichter en eigenaar van Suitsupply, heeft 35 miljoen euro in zijn pakkenbedrijf Suitsupply gestoken, afkomstig uit zijn eigen vermogen. Dat meldt Retailtrends. De Jong verklaat dat hij zijn bedrijf weer aan het opbouwen is en vindt dat ‘je daarvoor weer moet investeren’. Suitsupply heeft zware klappen te verduren gehad in de coronaperiode; de winkels waren wegens beperkingen in lockdowns dicht en bovendien zakte door het thuiswerken de vraag naar zakelijke kleding in.

Na een terugval van 336 miljoen naar 205 miljoen euro in 2020, ging de omzet vorig jaar weer ‘richting’ de 300 miljoen euro. Ook is er een positieve ebitda van om en nabij de twintig miljoen euro. De Jong heeft naast de eigen investering, tevens een deal gesloten met de banken om zich coulanter op te stellen. “De aflossingsschema’s kwamen niet meer overeen met wat Suitsupply nodig had”, vertelt hij. “Zij geven dus nu ruimte in de voorwaarden voor terugbetaling.”